Home Grapheion Revue Grafika roku a Cena Vladimíra Boudníka MTG Praha Putovní výstavy IKG Naše publikace Kontakt O nás
 
  
  
PARTNEŘI










 


 

 

 


Tomáš Bím

         

Galerie Hollar, Smetanovo nábř. 6, Praha 1
22. června - 17. července 2016

Je tomu 40 let, kdy jsem inicioval vydání série litografického souboru Balónové létání tehdy neznámého výtvarníka Tomáše Bíma. Tímto počinem se dostal do povědomí sběratelů a současně si oblíbil techniku kresby na kámen. Dnes, kdy je mistrem této discipliny, je poněkud úsměvné, jaké to byly začátky, spíše pokusy, dostat se mezi známé, uznávané grafické mistry jako rovný k rovným. V proslulé litografické dílně v Říční v té době vytvářeli svá díla Lhoták, Vysušil, Liesler, Gross, Born, Šalamoun a další velikáni. Nebylo snadné se do této společnosti vmísit. Ovšem Tomáš Bím byl a je silná nátura s darem velkého talentu, který měl za sebou praktické zkušenosti tiskaře. Prakticky zvládl základy tisku z kamene jako by nic a hned v počátku pochopil, že litografický kámen má duši, která napomáhá všem pokorným snílkům, jenž touží vytvářet velké umění. V té době tito mistři povýšili barevnou litografii na výsostné umění, které zajímá nejen sběratele, ale i širokou veřejnost.
V té době se kolem litografické dílny scházeli osobnosti, mnozí již tehdy slavní u nás i v zahraničí a společným úsi¬lím, sami od sebe nejen vytvářeli hodnotné umění, ale jaksi navíc pořádali pro sebe plesy, divadelní představení, fil¬mové projekce, slavili monstrózně své narozeniny, vydávali soubory grafik, které vystavovali a zapíjeli kulturním vy¬žitím ve společnosti s herci a v neposlední řadě jezdili do zahraničí na slavné výstavy s profesorem Františkem Dvořákem. Toto období bylo svým prožitkem a prožitkem jedinečné, neopakovatelné a odráží se tak v Bímově tvorbě dodnes.
Tomáš Bím se současně s grafickou tvorbou věnoval a věnuje malbě. Tím soustavně a zároveň svébytně pokračuje především v barevném pojetí témat, které je tak osobité, že se Tomáš Bím stává Mistrem zapomenutých zákoutí. Tvůrčí představivost ho od prvopočátků instinktivně zavádí na periférie měst, která se stávají jeho stálou motivací. Nevzhlednost, často již neexistující krásy zašlých zákoutí, převádí ve vlastní bímovskou realitu, jenž nás nepřestává udivovat. Připomenu plovárny, hřiště, cirkusy, reklamy, antuková hřiště, parky, balóny, kupky sena, kolny, komíny, gol¬fové jamky, prapory a mohl bych pokračovat... ale od toho je v Hollaru bilancující výstava grafik mistra Tomáše Bíma.
MgA. Jaroslav Černý

Pozvánka:


Vydáno: 21.06.2016