Home Grapheion Revue Grafika roku a Cena Vladimíra Boudníka MTG Praha Putovní výstavy IKG Naše publikace Kontakt O nás
 
  
  
PARTNEŘI










 


 

 

 


Grafiky starých mistrů, moderní a současná grafika


 

                   

Sotheby´s Londýn, 34-35 New Bond Street Londýn, Spojené království
19. září 2012

Andy Warhol (1928 - 1987), Křik (podle Muncha) (F. & S. IIIA.58), sítotisk v jedinečné kombinaci barev, 1984, vytiskl Rupert Jasen Smith, New York, na kartonu Lenox Museum Board, 1016 x 813 mm; Položka č. 182 byla vydražena za 211,250 GBP, vyvolávací cena: 200,000 - 300,000 GBP. (Obr. vlevo)

UMĚNÍ Z UMĚNÍ
Munchova ikonická díla Křik, Eva Mudocci, Madonna a Autoportrét s kostrou paže odrážejí Warholovu touhu přizpůsobit a prozkoumat kánon dějin umění.
V roce 1982 zahájil Galleri Bellman provoz galerie v New Yorku výstavou 126 maleb a grafik Edvarda Muncha. Výstava se konala v blízkosti Warholova ateliéru, a proto ji několikrát navštívil. Po cestě do galerie se svým manažerem Fredem Hughesem se zrodil nápad použít kultovní Munchovy obrazy pro soubor s názvem „Umění z umění.“ Galleri Bellman pověřil Warhola, aby vytvořil patnáct maleb a tři sítotisky k poctě Munchovy osoby. Warholův tiskař Rupert Jasen Smith provedl několik zkušebních tisků v mnoha různých barevných variantách k předpokládanému finálnímu vydání. Ačkoliv tato edice nebyla kvůli uzavření Bellman Galleri nikdy realizována, zůstalo zachováno jen malé množství jedinečných a vzácných zkušebních tisků, každý byl vytištěn v unikátní barevné kombinaci.
Nesmírně oceňovaný obraz Křik je Munchovým pokusem vykreslit člověka ve svém vnitřním zmatku a odráží jeho touhu zachytit extrémy psychologického zážitku. Skrze existenciální výkřik, který vyjadřuje boj člověka, je obraz jedním z Munchových nejtemnějších a nejnáročnějších děl. Zkroucená lebka na Munchově obraze vyjadřuje vnitřní pocity nejvyššího zoufalství. Warhol si vybral Křik a uvedl mnoho významných znaků, které zdůrazňují základní rysy pro vytvoření takové karikatury. V tomto obraze využívá Warhol svého genia koloristy a odstraňuje pochmurné tóny, nahrazuje je jasnými barvami. Prostřednictvím vedle sebe kladených odstínů růžové, zelené a žluté se Warholovi podařilo napodobit pocity intenzivní úzkosti, zatímco postava stojící osamoceně v jasně červené vytváří působivý emocionální obraz.
Munchův obraz Madonna, již na první pohled kontroverzní, ilustruje jeho posedlost životem a smrtí. Munch popisuje tento okamžik početí následujícími slovy: „Život je zrozen, aby se znovu narodil a zemřel - akt stvoření v jejích ústech je bolest - v jednom z koutků úst sedí přízrak smrti - na obou jejích rtech se zrodila radost ze života.“1
(1  Edvard Munch cit. in Bente Torjusen, slova a obrazy EDVARDA MUNCHA, Londýn, 1986, s. 91)

Edvard Munch (1863 - 1944), Dívky na mostě (WOLL 628), dřevořez vytištěn v modré, červené, oranžové a žluté, 1918, se signaturou v tužce, vytiskl Nielsen, na krémovém velínovém papíře, 623 x 526 mm; Položka č. 79 byla vydražena za 205,250 GBP, vyvolávací cena: 180,000 - 200,000 GBP. (Obr. uprostřed)

Albrecht Dürer (1471 - 1528), Svatý Jeroným ve své studovně (B. 60; M., HOLL. 59), lept, 1514, 249 x 191mm;  Položka č. 8 byla vydražena za 181,250 GBP, vyvolávací cena: 100,000 - 150,000 GBP. (Obr. vpravo)

Překlad: Martina Pešková

Anglický text:

 

 


Vydáno: 04.10.2012