Ernst Ludwig Kirchner (1880-1938), Englische Steptänzerinnen (Anglické tanečnice stepu) (Schiefler H 127; Dube H 176), dřevoryt vytištěný v černé barvě, sytě žluté a růžové, 1911, na pevném japonském papíru, se signaturou E L Kirchner tužkou, s datem 04 a textem Handdruck, vytiskl sám umělec ze tří bloků: dva černé a jeden barevný ve třech částech; 645 x 405 mm; Položka č. 55 byla vydražena za 241,250 GBP, vyvolávací cena: 200,000 - 300,000 GBP. (Obr. vlevo)
Nové a exotické taneční představení v kabaretech a music halls v Drážďanech a Berlíně před první světovou válkou se stalo pro Kirchnera nekonečným inspiračním zdrojem a stalo se tak námětem několika jeho nejslavnějších barevných tisků: barevné litografie Russisches Tӓnzerpaar (Ruský taneční pár, 1909) a Cake-Walk (1910) a současného dřevorytu Englische Steptӓnzerinnen (Anglické tanečnice stepu). Kirchner, který vždy rád experimentoval a přizpůsoboval svůj tvůrčí proces požadovanému účinku, vytiskl tento dřevoryt ze tří bloků: podkladové barvy zelenou, žlutou a růžovou vytiskl pouze z jediného bloku, který rozřezal na tři části, znovu sestavil a vytiskl najednou. Výsledná blízkost různě barevných ploch propůjčuje tisku jasnost a kohezi, které se jen vzácně vyskytují mezi Kirchnerovými ostře barevnými dřevoryty. Poté pomocí dvou černých bloků, jednoho s rostlinami a okraji a druhého s tanečnicemi, vytvořil jasný předěl mezi pozadím a popředím obrazu s důrazem na prostor a pohyb. Narůžovělý tón pleti tanečnic ukazuje úzké rovnoběžné řezy podél nohou, černě vytištěné plochy na obou tělech z masa a krve. Obě tanečnice jsou synchronizovány, i když předvádějí trochu odlišné pohyby, napodobující rytmus a tempo stepu. Kirchner je na vrcholu svých schopností v oboru grafiky, kdy zkoumá a plně využívá možnosti tohoto média.
Datum, které se Kirchner rozhodl vepsat na grafický list, poskytuje zajímavý pohled do jeho psychologie, dalo by se říci ješitnosti, která může ovlivnit i nejoddanější umělce. I když není pochyb o tom, že tento dřevoryt byl proveden v roce 1911, Kirchner však v té době projevuje tak živý zájem o nadčasovou a novátorskou práci umělecké skupiny Brücke, že obraz datuje zpětně až o sedm let později.
Pablo Picasso (1881-1973), Le Repas Frugal, z cyklu: La Suite des Saltimbanques (Bloch 1; Baer 2 II b2), lept a suchá jehla, 1904, na velínovém papíru Van Gelder, z edice o celkovém počtu 250 děl, vydal A. Vollard, 1913, 643 x 504 mm; Položka č. 93 byla vydražena za 109,250 GBP, vyvolávací cena: 30,000 - 50,000 GBP. (Obr. vpravo)
Andy Warhol (1928 - 1987), Campbellovy polévky II (F. & S. II. 54-63), kompletní soubor barevných sítotisků, 1968, na velínovém papíru, každý signován černým kuličkovým perem na zadní straně, každý s razítkem s informací o čísle výtisku 178/250, vydal Factory Additions, New York, 889 x 584 mm; Položka č. 151 byla vydražena za 109,250 GBP, vyvolávací cena: 80,000 - 120,000 GBP. (Obr. dole).
Překlad: Martina Pešková
Anglický text:
Obr.: © Christie´s