Home Grapheion Revue Grafika roku a Cena Vladimíra Boudníka MTG Praha Putovní výstavy IKG Naše publikace Kontakt O nás
 
  
  
PARTNEŘI










 


 

 

 


Grafiky starých mistrů, moderních a současných umělců - aukce

 

    

Sotheby´s Londýn, 34-35 New Bond Street, Velká Británie
30. března 2011

Paul Gauguin (1848 - 1903), Schoulená tahitská žena zezadu (Field 75), circa 1901-02, dokreslovaný monotyp v rudce a uhlu, kresba tužkou a červeným krayonem na zadní straně, vytiskl umělec na Markézách, na jemný japonský papír, 318 x 258 mm; Položka č. 74 byla vydražena za 577,250 GBP, vyvolávací cena: 180,000 - 220,000 GBP. (Obr. vlevo a uprostřed)

"Vytvořil jsem sérii experimentálních kreseb, se kterými byl docela spokojen, a posílám vám malou ukázku. Vypadá jako grafika, ale není. Použil jsem silnou vrstvu inkoustu místo tužky, toť vše."
Paul Gauguin, 1900, v dopise pro Ambroise Vollarda.

I když byla Schoulená tahitská žena zezadu vytištěna na Markézách, kde chyběly jakékoli formy tiskařského lisu, Gauguin stále pokračoval v prozkoumávání a ve vývoji techniky monotypu. Zpočátku jej zaměstnávala jako levná a snadná metoda pro rozmnožování kreseb, postupně monotyp nahradil kresbu uhlem a tužkou, které Gauguin vytvořil během posledních čtyř let svého života.
Technika monotypu spočívá v překreslení návrhu na list papíru, který byl umístěn na silně obarvený papír. Tlak kreslícího nástroje na rubovou stranu papíru způsobí, že se inkoust zachytí vespod druhého papíru. Jakmile je papír odstraněn z výkresu s podmalbou, zadní strana vrchního papíru odkryje monotyp a dokončený tisk.
V jeho přítomné podobě je tisk praobrazem myšlenky, kterou Gauguin zdokonalil v obrazech Femme Accroupie (W. 613, dnes ztracen) a L'Appel (W. 612, Cleveland Museum of Art) z roku 1902. Není vyloučeno, že přítomná kresba je přípravnou studií k tomuto dílu.
Proces otiskování, kopírování a střídání barev byly v podstatě postupem přeměny a základním kamenem Gauguinovy tvorby vůbec. Toto můžeme vidět v jeho zkoumání skrze různé prostředky, které opakují stejný motiv: kresba (vystavena na poslední Gauguinově výstavě v Tate, soukromá sbírka), monotyp (tisk pouze v černé barvě, prodáno v Christie´s New York, 1997, položka č. 106, 266,500 USD) a kvaš z roku 1902 (Field 133).
Pečlivý výzkum listu Schoulené tahitské ženy odhaluje bílé linie, které skryly část psa (Field 74).
Práce byla formálně součástí sbírky umělce Aristida Maillola (1861-1944) a vynikajícího Gauguinova žáka Johna Rewalda (1912-1994). Aristide Maillol byl Gauguinovým přítelem a stoupencem jeho tvorby.

Paul Gauguin (1848 - 1903), Le Pecheur Buvant Aupres de sa Pirogue (G. 46; M. K. J. 33), 1894, dřevořez v černé a hnědé, oranžové a purpurové, vytiskl umělec v Pont-Aven/Paříž, na japonském papíře, 205 x 139 mm; Položka č. 75 byla vydražena za 361,250 GBP, vyvolávací cena: 80,000 - 120,000 GBP. (Obr. nahoře vpravo)

Albrecht Dürer (1471 – 1528), Mapa severní části nebe; a mapa jižní části nebe (B. 151, 152; M., HOLL. 260, 259), circa 1515, dvojice velmi vzácných dřevořezů, ručně kolorované, na papíru s vodotiskem Květiny s trojúhelníkem (M. 127); Položka č. 16 byla vydražena za 361,250 GBP, vyvolávací cena: 120,000—180,000 GBP. (Obr. dole)

Překlad: Martina Pešková

Anglický text:

 


 

Vydáno: 14.04.2011