Henri Matisse (1869 - 1954), Robe en Tulle Noir, Brodée Or, únor 1940, uhel na papíře, se signaturou Henri Matisse a datem fev 40 (vlevo dole), 66,5 x 50,3 cm; Položka č. 30 byla vydražena za USD 902,500, vyvolávací cena: USD 800,000 - 1,200,000.
Matissova lineární kresba mu umožnila vytvořit most mezi jeho tvůrčími vizemi a větší spontaneitou, než mu dovolovala malba. Kresba brala v úvahu okamžitý a intuitivní výkon a představu o kompozici bez toho, aniž by musel promýšlet rozmístění barev v ploše obrazu. Zvláště v době války se umělec stále častěji obracel ke kresbě ve víře, že proces malování nemohl nabídnout srovnatelný účinek tvůrčího výsledku. V roce 1940 napsal Bonnardovi: „Našel jsem [podobu] kresby, která se podle přípravných kreseb vyznačuje nenuceností, jejichž prázdnota zcela vyjadřuje, co cítím.“ Těžiště Matissovy linie jako výrazového prostředku na začátku 40. let 20. století směřuje k vývoji jeho koláží – média, které rozhodlo o konfliktu mezi kresbou a malbou.
Umělec, jenž v první řadě proslul jako kolorista, chápal kresbu ve vztahu k barvě. Přítomné dílo vysvětluje, jak Matisse prozkoumával hranice tonální gradace s použitím gumy, aby odlehčil pasáže svých monochromatických prostředků. Kresba samotná je zhotovena promyšleně s kontrastem geometrických ornamentů v oblečení postavy a s formami křivek ve váze a květinových stonků. (Obr. vlevo)
Pablo Picasso (1881 - 1973), Pierrot, 1918, tužka na papíře, se signaturou Picasso a datem 1918 (vlevo dole), 28 x 19,8 cm; Položka č. 9 byla vydražena za USD 722,500, vyvolávací cena: USD 450,000 - 650,000. (Obr. uprostřed)
Pablo Picasso (1881 - 1973), Femme se Regardant Dans la Glace, prosinec 1943, tužka na papíře, se signaturou Picasso (vpravo dole), 50 x 40 cm; Položka č. 1 byla vydražena za USD 422,500, vyvolávací cena: USD 300,000 - 500,000. (Obr. vpravo)
Překlad: Martina Pešková
Anglický text: