Home Grapheion Revue Grafika roku a Cena Vladimíra Boudníka MTG Praha Putovní výstavy IKG Naše publikace Kontakt O nás
 
  
  
PARTNEŘI










 


 

 

 


Grafika a multiply, včetně děl ze sbírky Maxe Palevskeho - aukce

 

                     

Christie´s New York, Rockefeller Plaza, USA
26. října – 27. října 2010


 

Edvard Munch, Vampír II (W. 41; S. 34), barevná litografie a dřevořez, 1895-1902, na velmi jemném japonském papíře, na základním litografickém kameni černá barva, na druhém červená a dřevořez vytištěn v modré, zelené a okrové, signován tužkou, 384 x 556 mm; Položka č. 127 byla vydražena za USD 662,500, vyvolávací cena: USD 500,000 - 700,000.

Grafické listy jako Vampír II a Madonna (obraz, který bude nabídnut v aukci Impresionistického a moderního umění dne 3. listopadu) dokládají Munchova génia na poli experimentální grafiky, jenž prozkoumával nové cesty jak zvýšit emocionální dopad jeho námětu. Od té doby, co začal v roce 1895 pravidelně reprodukovat grafické listy v různých kombinacích, mohla být každá práce považována za další obměnu barevných vztahů. 
Nejranější grafické variace Vampíra II, datované rokem 1895, byly vytvořeny pouze v černé barvě. Stejně jako u jeho dalších mistrovských grafik usiloval umělec také o barevné provedení. Od roku 1902 začal zkoumat použití několika matric (destičky pro tisk). Munch používal kombinace z dřevěných bloků a dodatečné i litografický kámen. Od roku 1913 si ujasnil konečnou kombinaci barevných tónů, nicméně stále pokračoval v experimentování s médii a sekvencí tisku.     
Pro vytvoření této práce, kterou vytiskl přibližně mezi lety 1913-14, použil Munch dřevořez k tomu, aby do pozadí umístil zelenou, tmavomodrou do svatozáře a okr jako tělovou barvu. Po bližší prohlídce můžeme rozeznat horizontální dřevěná vlákna. Příště Munch přidal dodatečně na litografický kámen ohnivě červené prameny vlasů, které mohou člověka zničit. Nakonec vytiskl základní kámen s postavami v černé barvě, aby tak dokončil kompozici.  
Vzhledem k rozsahu střídání barev je toto vynikajícím příkladem Munchovy všestrannosti. Kvůli komplikovanému způsobu tisku nebylo mnoho grafických listů zaevidováno. Navíc byly matrice bohatě naváleny barvou proto, aby dosáhl zářivého účinku barev. Munch používal jemný japonský papír, který nejlépe podpořil zářivou červeň, hlubokou modř a zeleně.  (Obr. nahoře)

                                              


Andy Warhol, Ohrožené druhy (F. & S. II.293-302), kompletní soubor deseti signovaných barevných sítotisků, 1983, na kartonu Lenox Museum Board, s číslem výtisku 32/150, vydal Ronald Feldman Fine Arts, Inc., New York, rozměr každého listu: 965 x 965 mm; Položka č. 431 byla vydražena za USD 530,500, vyvolávací cena: USD 280,000 - 350,000. (Obr. vlevo)

Pablo Picasso, Buste de Femme au Chapeau (Bloch 1072; Baer 1318), barevný linoryt, 1962, na papíru Arches, signatura tužkou, s číslem výtisku 38/50, vydala Galerie Lousie Leiris, Paříž, 1963, 630 x 530 mm; Položka č. 206 byla vydražena za USD 278,500, vyvolávací cena: USD 220,000 - 280,000. (Obr. vpravo)

Překlad: Martina Pešková

Anglický text:


Vydáno: 04.11.2010