Galerie Villa Pellé otevírá výstavu autora Mikulášových patálií Jeana-Jacquese Sempého
V Praze 4. května 2018 – Galerie Villa Pellé bude patřit ilustracím a vtipům ikony kresleného humoru Jeana-Jacquese Sempého. Jak už název výstavy: Sempé – Malý Mikuláš a jiné… napovídá, návštěvníci budou moci zavítat nejen do světa klučičí party v čele se zvídavým Mikulášem, gurmánským Vendelínem a šprtem Celestýnem, ale i zhlédnout celou řadu kreseb, které baví několik generací po celém světě. Originály Sempého ilustrací ke knižní sérii Mikulášových patálií budou vystaveny v české premiéře. Sempé se u nás proslavil tímto bestsellerem pro děti, je ale především autorem tisíců vtipů, které tvoří více než 40 alb, a později i ikonických obálek nejprestižnějších světových magazínů, jakým je například The New Yorker, kterých vytvořil celkem 110, poslední 7. května 2018.
Sempého výtvarný styl je v mnoha ohledech unikátní. Suverénní neposedná linka jeho kreseb se shoduje s tradicí vynikajících francouzských humoristických kreslířů. „Jeho jedinečnost navíc spočívá ještě v něčem jiném, pro autora tolik typickém a zásadním... Dobrý kreslíř totiž ví, že to, co se nakreslí, je v obraze stejně důležité, jako to, co se nenakreslí. A v tomto ohledu je Sempé zkrátka mistrem nenakresleného. Pracuje s otevřenou plochou, v níž dokáže pomocí minimálních prostředků zbudovat prostor a postavit unikátní svět.” říká o umělci Václav Šlajch, český ilustrátor, autor komiksů a pedagog. Pro české autory – ilustrátory a humoristy, představuje Sempé důležitý zdroj inspirace už po téměř šest desetiletí. Čtenářům pak Sempého kresby poskytovaly v éře komunismu výjimečně svěží možnost pohledu na svobodný svět kresleného humoru. V šedém bezčasí normalizace pronikaly Sempého vtipy nejen do konformního oficiálního humoristického časopisu Dikobraz. Některé skryté významy zdánlivě nekonfliktní tvorby geniálního francouzského kreslíře a humoristy zůstaly zřejmě cenzorům skryty a potěšily tak vnímavé čtenáře.
Výstava, která představí reprezentativní výběr z autorova díla a osloví tak návštěvníky všech věkových kategorií, bude otevřena do 15. července.
Galerie Villa Pellé po českých umělcích jako je Jiří Šalamoun, Miroslav Šašek nebo Daisy Mrázková pokračuje v představování výrazných ilustrátorů a kreslířů, tentokrát světových.
Výjimečný je i rozsah doprovodného programu výstavy. Ten nabízí mimo jiné výtvarnou dílnu Mikulášovi přátelé – Přijďte se seznámit, která se bude konat v rámci Světa knihy na pražském Výstavišti. Mikulášovy recepty představí v odpoledni plném dobrot vynikající kuchařka, spisovatelka a hudebnice Karolína Kamberská. Uskuteční se i několik komentovaných prohlídek se znalci kresleného humoru, beseda s předními českými humoristy a Spolek Kašpar vystoupí s divadelní adaptací Mikulášovy prázdniny. Každý návštěvník pak může přispět do občasníku Patálie v Pellé a zasoutěžit si o nejlépe popsaný průšvih. Dodejme ještě, že na výstavu mají vstup zdarma všichni Mikulášové, pochopitelně po předložení příslušného dokladu J.
Dalším výjimečným bonusem je možnost rozpohybovat CLV, plakát či některý z obrázků ve výstavě díky android aplikaci s názvem Malý Mikuláš, která bude k dispozici od začátku výstavy.
Jean-Jacques Sempé, 17. srpen 1932, Pessac, Drapeau, Francie.
Školu opustil ve 14 letech, našel si práci poslíčka na kole, reprezentoval výrobce zubní pasty, později byl prodejcem vína. V 50. letech začal svou kariéru humoristického kreslíře v bordeauxském Sud-Ouest, ještě pod pseudonymem DRO (z anglického DRAW). Zde také publikoval první kresbu pod svým jménem. Později zfalšoval své dokumenty a přidal se k armádě, kde měl často disciplinární potíže. První pravidelnou práci kreslíře mu nabídl belgický časopis Le Moustique, ze kterého také vzešel požadavek na vytvoření nové komiksové postavy. V roce 1952 Sempé přichází s postavou malého Mikuláše. Ředitel novin trvá na vytvoření komiksu, Sempé na radu René Goscinnyho navrhuje právě Mikuláše a přizve ho ke spolupráci. Mikulášových příběhů s ilustrovaným doprovodem si povšimne manželka ředitele nakladatelství Denoël Alexe Gralla a iniciuje tak první vydání příběhů Malého Mikuláše autorského dua Sempé-Goscinny. V dalších letech publikuje Sempé v mnoha novinách a časopisech: Le Rire, Noir et Blanc, Ici Paris, Samedi soir, France Dimanche. Pravidelně spolupracuje s Paris Match, kde se setkává s důležitými francouzskými kreslíři, Chavalem a Boskem. Spolupracuje s Goscinnyho časopisem Pilote, s časopisy Punch a Esquire. Od roku 1965 do roku 1975 posílá do Expresu každý týden jednu až dvě kresby, kreslí pro Figaro, Nouvel observateur a Télérama. Navštěvuje kavárny, bary a jazzové kluby (Tout-Paris, Chez Lipp, Café de Flore, La Closerie des Lilas, Chez atd.), přátelí se s Françoise Saganovou, Jacquesem Tatim, Jacquesem Prévertem a Savignakem. V roce 1978 vytváří první obálku pro The New Yorker, kterých posléze nakreslí téměř stovku. Od úspěchu Malého Mikuláše a od roku 1962, kdy vydal své první album humoristických kreseb (Nic není jednoduché), postupně každý rok vydává novou knihu kresleného humoru. Malý Mikuláš je přeložen do čtyřiceti jazyků, alba kresleného humoru vycházejí ve dvaceti zemích světa.
Jeho ženou byla Mette Ivers, s níž má dceru, designérku Ingu Sempé
www.villapelle.cz
|