Galerie výtvarného umění v Ostravě zve na slavnostní otevření výstav, které bude zahájeno
25. ledna 2018 v 17 hodin v Domě umění, Jurečkova 9, Ostrava
NORBERT GRUND FECIT / JAN BALZER SCULPSIT
Od 26. 1. – 25. 3. 2018
V závěru loňského roku jsme si připomněli výročí tři sta let od narození významného pražského malíře drobných žánrů Norberta Josefa Karla Grunda (1717–1767). Už za svého života se Grund etabloval na úspěšného autora, jehož díla se stala součástí významných obrazáren a předmětem zájmu mnohých sběratelů. Grundovy práce jsou také součástí původní Jurečkovy obrazárny a staly se mentálním východiskem pro obrodu českého umění.
V dobové umělecké praxi totiž bylo obvyklé rozmnožování, dnes bychom řekli reprodukování, obrazů v ryteckých dílnách. Jednou z nich byla i významná česká dílna Jana Jiřího Balzera (1736–1799). Balzer ji vedl nejdříve se svými bratry Františkem, Matyášem a Řehořem v Lysé nad Labem, později pak se svými syny v Praze. Posléze obdržel titul císařsko-královského mědirytce, čímž získal právní ochranu svých prací. Většinu jeho dílenské produkce tvořily listy podle předlohy významných umělců, jejíž součástí bylo i přibližně dvě stě listů podle obrazů Norberta Grunda.
Vystaveny budou jak Grundovy originální malby, které zapůjčily Strahovská obrazárna a Nadace pojišťovny Kooperativa, tak i Balzerovy rytecké reprodukce ze sbírek Galerie výtvarného umění v Ostravě.
ABSTRACTION-CRÉATION, ART NON FIGURATIF 1932–1936
Arp, Bill, Calder, Kupka, Mondrian
Od 26. 1. – 25. 3. 2018
Abstraction-Création byla jedna z nejdůležitějších a největších mezinárodních skupin, které sdružovaly umělce abstraktního a geometrického ražení. Vznikla v Paříži 15. února 1931 iniciativou belgického malíře a sochaře Georgese Vantongerloo, holandského architekta, malíře a teoretika Théa van Doesburga a v neposlední řadě francouzského malíře Auguste Herbina. Hnutí vzniklo z potřeby teoretického zakotvení abstraktního umění a propagace jeho výsledků.
Dvacátá a třicátá léta byla obdobím vzniku řady avantgardních skupin, ale hlavním impulsem pro založení skupiny byl van Doesburgův text Art Concret. Konkrétní umění pak začalo žít novým životem. V průběhu následujících sedmi let se členy skupiny stala plejáda skvělých umělců a pionýrů abstraktního umění. Za celé období existence prošlo hnutím na čtyři sta osobností. Skupinu řídil komitét, jehož členem byl v prvních letech i František Kupka.
Prezentované album je ohlédnutím za tvorbou skupiny z nejdůležitějšího období její existence. Výběr byl sice limitován možnostmi jednotlivých členů, ale přesto se podařilo seřadit třicet autorů, jejichž díla jsou navýsost reprezentativní.
HLEDÁNÍ HRANIC MALBY V POSTMEDIÁLNÍM PROSTŘEDÍ
26. 1. – 25. 3. 2018
Společný projekt pedagogů, absolventů a studentů malířských ateliérů Vysoké školy výtvarných umění v Bratislavě a Fakulty umění Ostravské univerzity v Ostravě reaguje na často přítomné otázky spojené s hranicemi malby v současném postmediálním prostředí. Objevuje se potřeba nové definice malby, nalezení jejího pevného místa mezi rozmanitými a prudce se rozvíjejícími novými médii (film, video, nebo digitální fotografie). Výstava se zabývá právě zkoumáním obrazu a vymezením jeho prostoru ve slovenských i českých ateliérech uměleckých vysokých škol. Nedílnou součástí výstavního projektu bude také konference se stejnojmenným názvem, která za účasti výtvarných teoretiků z českého i slovenského prostředí vnese nové reflexe a pohledy na výtvarné umění nejen studentům, ale i poučené veřejnosti se zájmem o malbu a současnou výtvarnou scénu. Kurátory výstavy jsou Daniel Balabán, Ivan Csudai a Beata Jablonská.
Více:
|