Moc se mi líbí tajuplné a elegantní přebaly, jež Pavel Růt k českým překladům mých knih dělá. A u každého svého nového románu se v duchu ptám: Jaký asi bude tentokrát přebal od Pavla Růta...?“
Orhan Pamuk
Pavel Růt (1967) dodnes graficky upravil a obálkami vybavil více než tisíc pět set titulů pro nejrůznější česká nakladatelství. Jeho obálkami se pyšní jak spisy ikon světové kultury, jako je Coleho, Eco, Borges, tak stovky jiných knih, často méně známých autorů, kterým právě ony mnohdy pomohly „na svět“. Jeho úpravy knižních edic a řad, jako je Karavana, Logos, Tibet, Moca, jsou známé snad všem čtenářům. Ilustroval desítky významných, jemu blízkých titulů, v obrovském tematickém i stylovém záběru, namátkou jmenujme z výčtu téměř sta knih Achmatovovou, Tolkiena, Babela, Poea, Urbana. Kreslil pro periodika, zejména pro Hospodářské noviny. Je držitelem mnoha ocenění v soutěžích Nejkrásnější kniha roku, Nejkrásnější fotografická publikace roku, Cena nakladatelství Academia… Zabývá se i designem, příkladem je kávový servis Samoel, realizuje projekty v interiérech, je autorem výtvarného řešení interiéru Café baru Řehoře Samsy a nástropní malby v 1. podzemním antikvariátu v Praze či návrhu rodinného domu v moravských Račerovicích a přestavby hotelu Hůrka v městečku Radnice. Navrhuje plakáty pro výstavní a hudební projekty, obaly desek a kazet, bibliofilské a autorské tisky, grafické listy, exlibris, ale i loga firemní či knižní. Byl kurátorem několika desítek výstav. Je na slovo vzatým znalcem staré Prahy, jeho průvodce po pražských pověstech a legendách, pomnících a tajemných místech Labyrintem pražského tajemna vyšel nejen v několika vydáních v Čechách, nýbrž i v holandském a německém překladu. Svoji volnou tvorbu vystavuje samostatně i skupinově. Obrazy z posledních let berou dech mírou expresivity, zvláštní fluidum je umocněno tím, že jsou namalovány na cortenu, ocelové slitině, která postupně získává charakteristickou a esteticky působivou rezavou patinu. Dá se říci, že Růtova vlastní tvorba zůstává ve svém celku veřejnosti skryta, pokud nebere jím upravované knihy jako svého druhu intimní a o autorovi vypovídající galerii.
Výstava v Galerii Smečky propojí jeho volnou tvorbu s tvorbou užitou. Představí Pavla Růta jako výjimečného knižního grafika, který zásadním způsobem ovlivnil její vývoj po roce 1989, ilustrátora pohybujícího se bravurně v řadě výtvarných technik a samozřejmě jako kreslíře a malíře. Svojí koncepcí je jedinečná, podobnou bilanční výstavu dosud Pavel Růt neměl.
|