Home Grapheion Revue Grafika roku a Cena Vladimíra Boudníka MTG Praha Putovní výstavy IKG Naše publikace Kontakt O nás
 
  
  
PARTNEŘI










 


 

 

 


Nové výstavy v grafických kabinetech Národní galerie...

 
NG, Veletržní palác, Dukelských hrdinů 47, Praha 7
6. 12. 2016 - 26. 2. 2017

Jan Zrzavý – ilustrátor a uctívač krásy

Jan Zrzavý (1890–1977) je  ve sbírkách Národní galerie zastoupen velkým souborem ilustračních kreseb od prvních náčrtků až po definitivní kompozice připravených k reprodukování. Jeho moderní přístup k obsahu ilustrovaného textu povýšil ilustraci na rovnocenné dílo a stala se důležitou součástí jeho tvorby. Nejznámější obrazové doprovody k Máchovu Máji a Erbenově Kytici práce jsou spojeny s dvacátými léty a nakladatelstvím Aventinum O. Štorch-Mariena. Druhý rozmach souvisí s návratem na uměleckou scénu v druhé polovině padesátých let s kresbami k Shakespearovým Sonetům a s ilustrováním knih milovaného Julia Zeyera. Jeho ilustrace doprovázejí řadu knih českých a světových autorů, které výběr v grafickém kabinetu rovněž představuje.

Grafický kabinet ve 3. patře Veletržního paláce

 



NG, Schwarzenberský palác, Hradčanské náměstí 2, Praha 1
6. 12. 2016 - 12. 3. 2017

Jan Kupecký a „černé umění“

 

Komorní výstava připomíná 350. výročí narození Jana Kupeckého (1666–1740), jehož tvorba je představena prostřednictvím grafických listů z 18. století. Kupecký, původem český, životními osudy i uměleckým významem však vskutku evropský malíř, patřil k největším mistrům barokní portrétní malby. Prvotní malířské školení získal ve Vídni; v polovině 80. let odešel do Itálie, kde prožil přes 20 let (především v Římě a Benátkách) a vypracoval se ve vynikajícího portrétistu. Kolem roku 1706 se vrátil do Vídně a etabloval se zde jako vyhledávaný umělec. V roce 1723 pak přesídlil do Norimberku, v němž prožil závěr svého umělecky neobyčejně plodného života.

Mimořádný dobový věhlas Kupeckého umění dokládají četné a kvalitní grafické reprodukce, které vznikaly ponejvíce v závěru malířova života a v desetiletí po jeho smrti. Většina z těchto listů byla provedena v technice mezzotinty, tehdy označované jako „černé umění“ (německy „Schwarze Kunst“ a podobně v dalších jazycích). Tato působivá grafická technika, vynalezená kolem poloviny 17. století, dosáhla v průběhu 18. století vrcholné obliby i kvalit, především v Anglii a Německu. Obraz je v mezzotintě vytvářen nikoliv liniemi, jak je u grafiky obvyklé, ale prostřednictvím ploch v jemně odstupňované černobílé škále. Díky delikátním tónovým přechodům evokuje mezzotinta malířské podání, a byla proto oblíbenou technikou pro reprodukování obrazů, zejména podobizen.

Z bohatého fondu grafické sbírky Národní galerie byly pro výstavu vybrány kresby a grafické přepisy Kupeckého obrazů, které nejen tlumočí hodnoty jeho tvorby, ale především dokládají obdivuhodné umění předních norimberských a augsburských mistrů mezzotinty – Bernarda Vogela, Valentina Daniela Preislera a Johanna Jacoba Haida.

Výstavu doprovodí česko–anglická publikace: Petra Zelenková, Jan Kupecký a „černé umění“ / Johann Kupezky (1666–1740) and „the Black Art“

Grafický kabinet Schwarzenberského paláce


Vydáno: 06.12.2016