Galerie výtvarného umění v Havlíčkově Brodě, Havlíčkovo nám. 18
6. 5. – 10. 7. 2016
Galerie výtvarného umění v Havlíčkově připravila na květen a červen letošního roku výstavu jednoho z nejznámějších českých umělců malíře Josefa Lady. Návštěvníci si budou moci prohlédnout více než 150 obrazů, ilustrací a kreseb ze soukromých sbírek i ze sbírek muzeí a galerií. Vůbec poprvé budou k vidění dva nově restaurované rozměrné obrazy z cyklu: Jak se dělají noviny, vytvořené pro mezinárodní výstavu Expo, které byly více než čtyři desítky let ukryty v depozitáři galerie.
Obrázky Josefa Lady jsou jedním ze symbolů českého kulturního dědictví. Důvodem je pravdivost a věrnost zobrazeného, protože malý Josífek si v dětství vzal k srdci radu své maminky, aby maloval pouze to, co viděl a zná, a po celý svůj tvůrčí život se tímto doporučením řídil.
Jeho cesta k malování nebyla lehká, ale odhodlání a přesvědčení mu pomohlo překonat všechny překážky a splnit si svůj dětský sen. Díky své cílevědomosti a píli nám pak zanechal velmi rozsáhlé dílo, které čítá na 15 000 kreseb a asi 550 obrazů. Vybrat z tohoto úctyhodného počtu jen několik desítek, které by obsáhly celou jeho šíři, nebylo vůbec lehké, přesto jsme se pokusili představit jeho tvorbu v co největším záběru. Tedy od Ladových karikaturistických začátků a hledání vlastního charakteristického rukopisu, přes ilustrační tvorbu do dobových humoristických časopisů a dětských knih různých autorů až po vlastní autorské knihy. A to vše pak završit Ladovými typickými obrazy přibližujícími nám scenerie venkovského života včetně jeho tradičních svátků a zvyků, které se k nim pojí a jsou vlastně takovou obrazovou kronikou českého venkova s jeho svéráznými postavami na konci 19. století.
Od počátku 20. století se začaly měnit i Ladovy Hrusice a postupně se vytratily typické figury Ladova dětství, tak se je autor snažil alespoň připomenout a zvěčnit prostřednictvím svých obrázků, které si časem ve svých představách a snech přetvořil v jakýsi výtvarný vzor idylického venkovského života.
Mgr. Hana Nováková
DOPROVODNÝ PROGRAM
ČESKÝ ROK
Datum konání: 9. 5. - 30. 6. 2016
Animační program k výstavě Josef Lada nejen dětem
Program bude navazovat především na koncepci obrazové části výstavy, která bude členěna dle ročních období. Žáci se budou prostřednictvím obrazů Josefa Lady seznamovat s tradičními venkovskými svátky a zvyky. Vzhledem k tomu, že mnoho dětí účastnících se animačních programů je z venkova, počítá program se zapojením jejich vlastních zkušeností – budeme zkoumat, jakým způsobem se dodržování tradičních zvyků proměnilo. Výtvarná šinnost bude vycházet z lidových tradic.
Na výstavě si mohou návštěvníci prohlédnout dva zrestaurované velkoformátové obrazy...
V rámci výstavy „Josef Lada nejen dětem“, jejíž vernisáž se uskutečnila v pátek 6. května, mohou návštěvníci shlédnout i dva unikátní nově zrestaurované obrazy z osmidílného cyklu Jak se dělají noviny. Jedná se vlastně o první český komiks v pravém slova smyslu, který Josef Lada vytvořil pro mezinárodní výstavu PRESSA v Kolíně nad Rýnem (Die Internationale Presse Austellung Köln) v roce 1928.
Tento cyklus, z něhož galerie vlastní šest panelů, byl poprvé v papírové formě představen prvními čtyřmi kresbami 1. července 1928 v periodiku České slovo. Po výstavě byl pak celý seriál obsahující dvacet dva výjevů vydán jako zvláštní vydání A-Z novin. Obsah příběhu znázorňuje čtenáři metody, s nimiž pracuje redaktor bulvárního deníku od okamžiku, kdy na občana Sadílka a jeho psa Fifku spadne dům. Základem celého komiksu je vytvořit co největší novinářskou senzaci, to vše v podání bravurních kreseb skvělého karikaturisty Lady. Vlastní panely byly pak po výstavě pravděpodobně využity pro reklamní účely podniku Melantrich, jehož byl Lada zaměstnancem. Havlíčkobrodská galerie je získala do svého majetku v roce 1967 převodem z Východočeské galerie, do jejíž sbírky tematicky nezapadaly. Zde byly okamžitě zařazeny do sbírky, jež obsahovala řadu vynikajících karikatur. Pro svoji velikost a stav panely nebyly nikdy v rámci výstavních projektů ani stálé expozice představeny veřejnosti. Po aktuálním restaurátorském zásahu ak. malíře Martina Findeise, tak mohou zdejší návštěvníci poprvé obdivovat panely v takovém stavu, v jakém je viděli i návštěvníci mezinárodní výstavy v roce 1928.
Mgr. Daniela Růžičková, kurátorka sbírek
(Článek v tisku)
|