Galerie současné malby - Divadlo Antonína Dvořáka, Čs. legií 148/14, Moravská Ostrava
3. května - 29. června 2016
Eduard Ovčáček (* 5. března 1933, Třinec) český vizuální básník, grafik, sochař, malíř, fotograf, typograf, kurátor a vysokoškolský pedagog. Absolvoval Vysokou školu výtvarného umenia v Bratislavě (1957 – 1963, ateliér monumentální malby Petra Matějky), v roce 1962 studoval jako host na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze u profesora Antonína Kybala. Vystavuje od roku 1961 v Československu a v zahraničí, za svou tvorbu získal mnohá ocenění (mimo jiné Cenu Vladimíra Boudníka, 1999), je zastoupen ve veřejných sbírkách v České republice, Slovensku, Polsku, Maďarsku, Rakousku, Německu a Belgii. Žije a pracuje v Ostravě.
Eduard Ovčáček patří k těm nejvýznamnějším vizuálním umělcům nejen v Moravskoslezském kraji, ale v rámci celé republiky. Počátky Ovčáčkovy tvorby se pojí se strukturální abstrakcí a neoficiálními výstavami nekonformního mladého umění bratislavského okruhu. Jeho práce se rozvinula v široký ale zcela svébytný stylotvorný proud, který v sobě zahrnuje jak tendenci k lettristickým experimentům, akcím, konceptům či přesnému geometrickému vyjádření, tak úsilí o postižení temnot městského života a spodních proudů psychických procesů. Dílo Eduarda Ovčáčka prošlo a stále prochází různými tvůrčími etapami, v nichž dominovala ta, nebo ona linie. Výraznou spojnicí Ovčáčkovy tvorby v průběhu celých padesáti let je téma písma, písmenných znaků, které si pro sebe jako jeden z prvních objevil v polovině 60. let minulého století jako relevantní výtvarné téma. Jeho technika propalované koláže je zcela původní a nese v sobě silný estetický a významový potenciál. Eduard Ovčáček působil jako výrazná osobnost, stál vždy tam, kde se něco podstatného odehrávalo a kromě hlubokých uměleckých stop působil svou přítomností významně v celém sociálním prostoru, v němž se pohyboval. Ale teprve možnosti zbavené ideologických direktiv umožnily Ovčáčkovi daleko aktivněji věnovat se společenským tématům. Stál se spoluzakladatelem Institutu pro umělecká studia, který se později proměnil v samostatnou fakultu. Ovčáček dlouhé roky vedl ateliér volné grafiky, ale přitom stále rozvíjel tvůrčí témata, obohacoval, proměňoval a znovu definoval svůj umělecký jazyk.
Výstava se koná ve spolupráci s Art Consultancy s. r. o.
Obr. nahoře: Eduard Ovčáček, Písmové pole, 2015
|