Home Grapheion Revue Grafika roku a Cena Vladimíra Boudníka MTG Praha Putovní výstavy IKG Naše publikace Kontakt O nás
 
  
  
PARTNEŘI










 


 

 

 


Zveme na dernisáž výstav v Alšově jihočeské galerii

 

 

Wortnerův dům AJG, České Budějovice
12. 11. 2015 - 24. 1. 2016

HOLLAR ET ALII / Barokní veduty a krajiny na grafikách ze sbírky AJG

Soubor grafiky Alšovy jihočeské galerie vznikl současně s jejím založením v roce 1953. Galerie převzala do správy část sbírek Městského muzea v Českých Budějovicích, současně však pod vedením ředitele Bohumila Houdka zahájila systematickou sbírkotvornou činnost. Vedle skvělé kolekce grafik současných umělců se v galerijních depozitářích nachází i na devět set grafických listů z období raného novověku.
Cílem výstavy Hollar et alii / Barokní veduty a krajiny na grafikách ze sbírky AJG je přiblížit část tohoto pozoruhodného souboru.
 
Výstava představuje rozličné způsoby zobrazování krajiny v grafickém médiu od přelomu 16. a 17. století po práh 19. věku. Nejstarším vystaveným exponátem je Pokušení Krista od Hieronyma Cocka podle předlohy Pietera Bruegela st. (1554). Těžiště výstavy spočívá v grafikách 17. a 18. století. Představený soubor časově uzavírá veduta Bechyně Karla Postla a Lorenze Janschi (po 1800).
 
Pojítkem vystavených děl je námět – všechna se zabývají obrazovou reprezentací krajiny. Krajina není jen fyzickou částí georeliéfu, který nás obklopuje a vymezuje náš životní prostor – slovy Václava Cílka je krajina „tím, proč lezeme na rozhlednu“, tedy sociálním prostorem nadaným dobově srozumitelnými symbolickými významy (v baroku například prostřednictvím drobných sakrálních staveb).
 
Smyslem výstavy je ukázat, jak se některé z těchto symbolických významů odrážely v médiu grafiky – technicky reprodukovatelného obrazu. Grafika stála na počátku zmnožování divákových vizuálních podnětů. Zatímco středoevropský věřící na prahu 15. století za svůj život mohl spatřit jen několik málo obrazů ve farním kostele, jeho pravnuk na počátku raného novověku míval ve škapulíři svatý obrázek ve formě dřevořezu a čtenáři si postupně zvykali na reprodukované ilustrace. Porozumění raně novověké grafice je tak svým způsobem cestou za odlišnou vizuální zkušeností, stojící nikoliv na blikajících neonech a billboardech, ale na trpělivé minuciózní práci rydla, vůni kyseliny a tlaku tiskařského lisu.

 

 

Wortnerův dům AJG, České Budějovice
12. 11. 2015 - 24. 1. 2016

KRAJINY DUŠE / Surrealismus ze sbírky Pražské plynárenské

KRAJINY DUŠE znamenají soubor zážitků, zvyků, emocí, návyků; nebo jde o něco mnohem hlubšího, něco, co má zásadnější přesah? jedno je jisté, tyto krajiny jsou velice individuální, různorodé a mnohotvárné. Přesto ale mají jeden společný klíč - jde o nitro každého člověka, nitro jako takové, které umělci ve výtvarném umění rádi zhmotňovali a zhmotňují třeba i prostřednictvím koláže.

Výstava výběru koláží ze sbírky Pražské plynárenské se zaměřuje na surrealismus a projevy surrealismu příbuzné.  Technika koláže, byť je její historie starší, se dočkala největšího rozmachu ve 20. století a to jak na poli volného, tak i užitého umění. Při této výtvarné technice lze hledat a nacházet nejen různé souvislosti, ale často zřetelněji než v malbě, kresbě či grafice, až šokující protiklady.

Výstava se zaměřuje na špičková díla sbírky Pražské plynárenské, která mají původ svého vzniku právě v hnutí českého surrealismu. Záměrem je postihnout vývoj od jeho počátků v dílech Toyen, Jindřicha Štyrského, přes umělce, které toto hnutí dále inspirovalo, jako je Adolf Hofmeister, Jan Švankmajer a další. Představuje též významná díla (převážně ze 30. let 20. století) velkého jihočeského umělce Karla Valtera, který je pro výstavu atraktivní nejen vzhledem k místu svého původu, ale který svou tvorbou zřetelně přesáhl hranice jihočeského regionu.

Více:


Vydáno: 19.01.2016