Eduard Ovčáček
Fotografika
Nakladatelství: Ostravská univerzita
Rok vydání: 29.12.2014
Počet stran: 250
Rozměr: 278x240
Úprava: 249 stran : ilustrace (některé barev.), portréty
Vazba/Typ: B - brožovaná
Jazyk knihy: český
Vydání: Vyd. 1.
Spolupracovali: překlady Robin Cassling, Irma Charvátová
ISBN: 978-80-7464-685-0
EAN: 9788074646850
Publikace prezentuje výtvarnou tvorbu Eduarda Ovčáčka z oblasti tohoto média od roku 1964 a je reprezentativním výběrem. Médiem fotografie a jeho možnostmi pro vlastní umělecké vyjádření se Eduard Ovčáček začal zabývat zhruba od počátku 60. let. Při práci s kovolisy objevil sendvičovou techniku, jejíž podstatou je kontaktní navrstvení pozitivních i negativních snímků na fotopapír doplněné následně pod zvětšovacím přístrojem o další vrstvu složenou z kopií architektonických plánů, vlastní strojopisné vizuální poezie a nebo grafických listů, propalovaných koláží či strukturálních grafik. Tyto jeho pozoruhodné vizuální experimenty však byly jak na výstavách tak i v obou doposud publikovaných monografiích věnovaných autorovu dílu zmíněny a prezentovány jen okrajově.
Publikace, kterou vydala Fakulta umění Ostravské univerzity, chce upozornit na tuto neprávem opomíjenou polohu autorova díla. Eduard Ovčáček zde totiž otevřel novou cestu k tematizaci vztahu mezi popředím a pozadím, mezi prvním, druhým a dalšími plány zobrazení. V prolnutých vrstvách se tu propojuje romantika a syrovost spolu s radikální sémantizací rozličných použitých struktur. Pohyb myšlenky probíhá od povrchu do pozadí a zpět. Výsledné zobrazení je pak resultátem součtu jednotlivých vrstev, jimiž zrak tam a zpět opakovaně těká. Sendvičové fotografiky Eduarda Ovčáčka jsou tedy, podle mého názoru, potvrzením teze o tom, že čtení uměleckého díla se neodehrává postupným rozvíjením v čase, ale simultánně a zároveň v jednom každém okamžiku, v němž se divák na obraz se zájmem dívá. (fotografika)
Publikace FOTOGRAFIKA obsahuje kromě systematického časového přehledu ukázek i odborné texty Ilony Víchové a Martina Mikoláška a více než 200 černobílých a barevných reprodukcí.
|