Home Grapheion Revue Grafika roku a Cena Vladimíra Boudníka MTG Praha Putovní výstavy IKG Naše publikace Kontakt O nás
 
  
  
PARTNEŘI










 


 

 

 


Grafika - aukce

 

        

Christie´s New York, Rockefeller Plaza New York, USA
31. října 2012

Edvard Munch (1863-1945), Vampýr II (Woll 41; Schiefler 34), barevná litografie a dřevoře, 1895-1902, na těžkém velínovém papíře, litografický kámen v černé, druhý v červné, dřevořez vytištěn v modré, zelené a okrové, se signaturou v tužce, 508 x 680 mm; Položka č. 86 byla vydražena za 338,500 USD, vyvolávací cena: 300,000 - 400,000 USD.

Seděl s rukou kolem jejího těla. Její hlava byla tak blízko jeho. Bylo tak pozoruhodné mít její oči, její ústa, její hruď tak blízko. A položil svou hlavu na její prsa. Cítil proudění její krve v jejích žilách. Naslouchal tlukotu jejího srdce. Zabořil obličej do jejího klína. Sklonila hlavu nad něj a on cítil její horoucí rty na svém krku. Celým jeho tělem proniklo chvění, záchvěv smyslnosti. A nutkavě si ji přitiskl k sobě.“ - Edvard Munch (Rukopis T2771, Munch Museum)
Technicky jednotné a umělecky závažné dílo Vampýr II od Edvarda Muncha zaujímá v jeho tvorbě stejné místo jako slavné obrazy Madonna a Křik. Munchovo první provedení Vampýra, původně známého jako Láska a Bolest, byla olejomalba, představující samotného umělce jako protějšek k obrazu Madonna a bylo součástí většího souboru s názvem Láska. Název, který byl od té doby známý, vytvořil Munchův přítel a kritik Stanislaw Przybyszewski, jenž v roce 1893 uviděl malbu na výstavě. Popsal ji jako „muže, který je submisivní a na svém krku má kousající upírský obličej.
Jak bylo u Munchova experimentálního génia a neúnavného ducha obvyklé, přepracovával mnoho obrazů do tištěné podoby včetně Vampýra. Již v roce 1895, ve stejném roce, kdy vystavil své první verze obrazů Madonna a Křik (také podle maleb), Munch vytiskl své nejranější monochromatické litografie Vampýra. V těchto letech vývoje spolupracoval Munch-grafik a mnohé se naučil od váženého tiskaře Augusta Clota, který vytiskl první verze v roce 1895 a pravděpodobně 1896 ve své pařížské dílně. Jeho blízký vztah s Clotem poskytl nepochybně  Munchovi jistotu v technologickém pokroku od černé a šedé litografie k pestrým a komplexním grafikám, které jej dovedly o sedm let později v vrcholnému dílu Vampýr II.
Aby vytvořil takové dílo - vytištěné asi v roce 1902 -, musel Munch zpracovat tři dřevěné bloky a vytisknout je současně, aby získal pozadí v bohatě zeleném tónu, všeobjímající auru v tmavě modré a tělo v okrových odstínech. Při bližším zkoumání můžeme spatřit horizontální strukturu dřeva. Much dále doplnil tento grafický list o techniku litografie - litografický kámen obarvil prameny vlasů do ruda, které téměř zahalují celou postavu společnice. Nakonec z litografického kamene vytiskl postavy v černých liniích, aby tak umocnil celkový dojem kompozice. Tento proces tvorby vyvrcholil v jeho nejpestřejším a citově nejvýbušnějším grafickém listu té doby a zůstává jeho nejtajemnější a zároveň nejhrůznější vizí lásky, jejíž obrazová kvalita může směle konkurovat malbě stejného námětu.

Marc Chagall (1887-1985), Čtyři příběhy z Tisíc a jedné noci, Pantheon Books, New York, 1948 (Mourlot 36-47; Cramer books 18), soubor dvanácit signovaných a číslovaných barevných litografií, the set of twelve signed and numbered lithographs in colors, s titulnín stranou, kopie 84 z 90, každá s číslem výtisku v tužce, 445 x 337 mm; Položka č. 7 byla vydražena za 206,500 USD, vyvolávací cena: 180,000 - 250,000 USD.  

Marc Chagall, Sur la Terre des Dieux, A.C. Mazo, Paříž, 1967 (M. 529-540; C. books 72), kompletní soubor deseti signovaných a dvou nesignovaných barevných litografií, s titulní stranou, textem ve francouzštině, na papíru Arches, 660 x 521 mm; Položka č. 24 byla vydražena za 182,500 USD, vyvolávací cena: 150,000 - 200,000 USD.
Obr.: © Christie´s

Překlad: Martina Pešková

Anglický text:

 


Vydáno: 15.11.2012