Home Grapheion Revue Grafika roku a Cena Vladimíra Boudníka MTG Praha Putovní výstavy IKG Naše publikace Kontakt O nás
 
  
  
PARTNEŘI










 


 

 

 


Impresionistická a moderní díla na papíře - aukce

 

                    

Christie´s New York, Rockefeller Plaza New York, USA
8. listopadu 2012

Pablo Picasso (1881-1973), Portrait de femme (Portrét ženy), 29. dubna 1946, tužka na papíře, s datem 'lundi 29 Avr 46' (vlevo nahoře), 66 x 50,5 cm; Položka č. 148 byla vydražena za 782,500 USD, vyvolávací cena: 300,000 - 400,000 USD. (Obr. uprostřed)
 
V polovině 40. let 20. století, když Paříž zažívala tíhu okupace, začal Picasso svůj vztah s mladou ženou Françoise Gilotovou. Ta mu přinesla neuvěřitelné a radostné osvobození v jeho tvorbě. Kresba Portrait de femme, kterou vytvořil v roce 1946 po ukončení druhé světové války, je plná pocitu dojetí a oslavy. Smyslně plynoucí linie, díky nimž Picasso tak mazlivě zachycuje Françoisinu tvář, její vlasy a horní část těla, mluví o nově nabyté svobodě - jak pro Picassa, tak pro celý svět. Zatímco se Picassova válečná tvorba vyznačovala strohostí, např. v jeho melancholických kompozicích zátiší v uhlu a obrazech usoužené milenky Dory Maarové, lyrická a smyslná podoba Francoise tvořila k těmto jasný a výrazný kontrast.
Picasso potkal Françoise Gilotovou v květnu roku 1943 v restauraci „Le Catalan“ na Rue des Grands-Augustins, ležící v blízkosti jeho ateliéru. Picasso, jenž právě obědval s Dorou Maarovou, byl překvapen dvěma mladými dívkami; sedíce u stolu s jeho přítelem si zajistily možnost seznámit se s Picassem. Když se jich zeptal, obě dívky mu vysvětlily, že jsou umělkyně, Picasso na to odpověděl: „Dobře… Já jsem také malíř. Musíte přijít do mého ateliéru a podíváte se na některé z mých maleb.“ (cit. in F. Gilot a C. Lake, Život s Picassem, New York, 1964, s. 15). Françoise se pak stala častou návštěvnicí Picassova ateliéru a brzy se stala umělcovou milenkou.
Françoise líčí ve své monografii léta jejího soužití s Picassem, stejně tak ale popisuje proces tvorby některých kreseb: „Téměř nikdy nepracuji podle modelu, ale když už jsi tady, možná bych to měl zkusit´, řekl mi jedno odpoledne.“ (tamtéž, str. 115) Zklamaný výsledkem Picasso kresbu roztrhal. Během druhého sezení ji opatrně studoval, ale nic nenakreslil. Potom ji kreslil a maloval čistě z paměti.
Na konci dubna roku 1946 začal tvořit portréty Franç
oise pomocí tužky působivým lineárním způsobem. Portrait de femme je zvlášť nápadným příkladem série, kde Picasso vykresluje rysy v obličeji své společnice a bohatou záplavu vlasů. Fotograf Brassaï, Picassův blízký přítel, na Françoise vzpomíná: „Byl jsem ohromen vitalitou této dívky, její vytrvalostí v dosažení vítězství i za cenu překonání překážek. Celá její osobnost vyzařovala dojem svěžesti a neklidné vitality.“ (cit. in Conversations avec Picasso, Paříž, 1964, s. 124). Michael C. FitzGerald napsal: „V průběhu let, kdy žili spolu, Picasso využíval tuto energii a vkládal ji do svého umění.“ (Picasso a portréty, katalog výstavy, The Museum of Modern Art, New York, 1996, s. 415)

Edgar Degas (1834-1917), Étude de danseuse (Studie tanečnice), 1873-1874, černý uhel s bílou křídou, se signaturou „Degas“ (Lugt 658; vlevo dole), 45,4 x 28,5 cm; Položka č. 106 byla vydražena za 482,500 USD, vyvolávací cena: 300,000 - 400,000 USD. (Obr. vlevo)

Edgar Degas (1834-1917), Groupe de danseuses (Skupina tanečnic), asi 1895-1900, uhel na kartonu, se signaturou „Degas“ (Lugt 658; vlevo dole), 103,5 x 72,5 cm; Položka č. 114 byla vydražena za 458,500 USD, vyvolávací cena: 400,000 - 600,000 USD. (Obr. vpravo)

Obr.: © Christie´s
Překlad: Martina Pešková

Anglický text:

 


Vydáno: 13.11.2012