Home Grapheion Revue Grafika roku a Cena Vladimíra Boudníka MTG Praha Putovní výstavy IKG Naše publikace Kontakt O nás
 
  
  
PARTNEŘI










 


 

 

 


Knihovna Jacquese Levyho - aukce

 

         

Sotheby´s New York, York Avenue, New York, USA
20. dubna 2012

ROBERTS, DAVID. Krásná sbírka kreseb, z nichž mnohé jsou přípravnými studiemi pro nádherné grafické destičky Svaté země a Egypta, vytvořené při cestě do Středomoří a na Střední východ, 1838-1839. 99 kreseb, z nichž 46 je vytvořeno technikou sépie nebo tužkou a akvarelem, popř. temperou, 53 v sépii, perem, tuší nebo tužkou, různé velikosti od dvoustránkových pohledů Jeruzaléma (215 x 615 mm) až po malé perokresby kamenného horského mostu (45 x 70 mm).
[s:] dvěma dopisy vlastní rukou, se signaturou („David Roberts“), 3 strany, adresované reverendu R. Woolmer Coryovi, Fitzroy Street, 17. února 1841 a Stacy, Fitzroy Street, 26. prosince 1861. Všechny v moderním temně červeném přebalu a krabici.   
Položka č. 283 byla vydražena za 482,500 USD, vyvolávací cena: 120,000-180,000 USD. (Obr. vlevo)

Předběžná studie pro velkolepý soubor výjevů Svaté země, Sýrie, Idumee, Egypta a Nubie, vytvořené na svých cestách v letech 1838-1839 a poskytující mimořádné svědectví o umělcových pracovních metodách.
Ve třicátých letech 19. století vzrostl zájem evropského turismu o cesty do Svaté země, když Muhammad Ali Paša upevnil své postavení a podpořil výzkum a přijetí evropské kultury. Cestopisy, popisující a ilustrující svatá místa, se začaly rozmnožovat. David Roberts (1796-1864), malíř kulis pro Pantheon divadla v Edinburghu, který si získal reputaci jako malíř topografických a architektonických výjevů, využil nového trendu uspořádat výpravu do Svaté země. Po příjezdu do Káhiry v září 1838 prošel pouští přes Suez, horu Sinaj a Petru do Gazy a Jeruzaléma v doprovodu beduínských kmenů, přátel a průvodců. Později navštívil Mrtvé moře, Libanon a zříceninu Baalbac. 
Po návratu do Anglie na konci roku 1839 hledal nakladatele ochotného vydat bohatou sérii svých kreseb. Když jej odmítli Finden Brothers a John Murray, uzavřel v roce 1840 smlouvu s Francisem Grahamem Moonem, který spolupracoval s Belgičanem Louisem Haghem na tvorbě reprodukcí obrazů. Louis Haghe zpracoval tyto kresby pro potřeby nakladatelství do podoby litografií, které byly ve stejné velikosti jako původní Robertsovy kresby. 
Současný příklad musí být jednou z těchto scén a ze součástí přenosných náčrtníků, které si přinášel zpět do tábora nebo hotelu; ty dokončené později reprodukoval. Jsou zde i nějaké studie a scény, zejména skici Jeruzaléma z okolních kopců, ale i četné studie pouštních oáz a beduínských kostýmů.   
 
WILDE, OSCAR. Jak je důležité míti Filipa. Lehkovážná komedie pro vážné lidi. Londýn: Leonard Smithers a Co., 1899.
22 x 180 mm; plně zlacený pergamen, hřbet s titulem, pozlacen, s opakovaným motivem podle návrhů Charlese Shannona s motivem peří; s látkovým pouzdrem.
Položka č. 366 byla vydražena za 362,500 USD, vyvolávací cena: 80,000-120,000 USD. (Obr. vpravo)
 
Moselly, Émile. La Charrue d'érable. Paříž: Le Livre Contemporain, 1912.  210 x 142 mm; Titulní strana s bordurou v dřevořezu, ilustracemi a iniciálami Luciena Pissarra vytištěných v barvě, 12 dřevořezů podle Camilla Pissarra od Luciena Pissarra vytištěných v barvě; zelená teletina, hřbet zlacený a dekorace s rostlinnými dekoracemi ve třech plánech, s vážkami, kobylkami, pšenicí, kosou a srpem v červené, zelené, světle hnědé, oranžové, se signaturou N. Palli na horní straně přebalu.
Položka č. 100 byla vydražena za 314,500 USD, vyvolávací cena: 100,000-150,000 USD. (Obr. uprostřed)
© Sotheby´s

Překlad: Martina Pešková

Anglický text:

 

 


Vydáno: 08.08.2012