Home Grapheion Revue Grafika roku a Cena Vladimíra Boudníka MTG Praha Putovní výstavy IKG Naše publikace Kontakt O nás
 
  
  
PARTNEŘI










 


 

 

 


Impresionistická a moderní díla ve večerním prodeji - aukce

 

         

Sotheby´s Londýn, 34-35 New Bond Street, Spojené království
8. únor 2012

Salvador Dalí (1904 – 1989), Bureaucrate et Machine à Coudre, 1933, tužka a pero a tuš na papíře, se signaturou S. Dalí, s popiskem gala a datem 1933 (vpravo dole), 31,1 x 22,2 cm; Položka č. 17 byla vydražena za 713,250 GBP, vyvolávací cena: 400,000 - 600,000 GBP. (Obr. vlevo)

Bureaucrate et machine à coudre je nádherným příkladem nejvýznamnějších inspiračních zdrojů surrealistického umění. Přítomné dílo bylo použito jako titulní kresba k Les Chants de Maladoror od Comte de Lautréamonta, který Dalí ilustroval (nom-de-plume básníka Isidora Ducasse) na objednávku Alberta Skira. V odborných diskusích o této kresbě cituje Karin von Maurová fantastické Ducassovy verše: „náhodné setkání na pitevním stole šicího stroje a deštníku!“ (K. von Maur, cit., s. 121) Von Maurová uvádí, že se tato linie stala oficiálním výrokem surrealistické skupiny, a připomíná, že Andre Breton povzbuzoval své kolegy, aby si vzali příklad z Ducassova líčení rozvráceného světa, který spojuje se svým podvědomím. Bureaucrate et machine à coudre je skvostná představa Ducassových slov, ve které Dalí využívá mimořádnou různorodost své fantazie a každý prvek je přítomen svým vzrušujícím, zvráceným způsobem. Rozložení slov a obrazové plochy na základní významy a spojení se staly estetickou pomůckou umělců surrealismu.

V tomto díle se Dalí zaměstnává složitým a velmi přesným stylem kresby, kdy zachycuje tři různé předměty v heterogenním celku kompozice. „Ruský generál nebo filozof“ (K. von Maurová, cit. s. 121) je klíčovým prvkem tohoto díla na začátku 30. let 20. století. Humr jako cizí prvek v obraze je zde použit jako hra odehrávající se nad realitou, toto využil už v obraze z roku 1933 s názvem Gala et l'Angélus de Millet précédant l'arrivée imminente de l'anamorphose coniques. Šicí stroj v popředí je přímým odkazem na Ducasse, Dalí jej běžně využívá jako symbol pro sexuální narážky. Kůň vystupuje později v atmosféře mistrovského díla Le Devenir géologique. Kresby, která Dalí vytvořil, jsou inspirovány knihou Les Chants des Maladoror a získal za ně velkou chválu a pozornost. Ian Gibson cituje kritika Magi A. Cassanyese, který je označil za „seismografické dokumenty“ takové nesmírné poctivosti a síly, že pouze člověk největší mravní a umělecké integrity může být schopen je zpracovat. A tím mužem byl Salvador Dalí.“ (I. Gibson, Hanebný život Salvadora Dalí, Londýn, 1997, s. 327)

Henri Matisse (1869 – 1954), Tête de Femme, prosinec 1945, se signaturou Matisse a datem 12/45 (vpravo uprostřed), uhel na papíře, 52,8 x 40,7 cm; Položka č. 42 byla vydražena za 541,250 GBP, vyvolávací cena: 500,000 - 700,000 GBP. (Obr. vpravo)

Překlad: Martina Pešková

Anglický text:

Obr.: © Sotheby´s

 


Vydáno: 11.04.2012