Home Grapheion Revue Grafika roku a Cena Vladimíra Boudníka MTG Praha Putovní výstavy IKG Naše publikace Kontakt O nás
 
  
  
PARTNEŘI










 


 

 

 


Impresionistická a moderní díla na papíře - aukce

 

          


Christie´s Londýn, King Street, Spojené království
8. únor 2012

Kurt Schwitters (1887-1948), Mz 250, Grosser Tanz (Velký tanec), 1921, papír a koláž na papíře, se signaturou, datem vzniku a nápisem 'Mz 250.K.Schwitters.21.Grosser Tanz.', 26,3 x 21 cm; Položka č. 234 byla vydražena za 870,050 GBP, vyvolávací cena: 100,000 - 150,000 GBP. (Obr. uprostřed)

Merz 250 Grosse Tanz vznikl jako nádherný Merzbild během prvních klasických let Schwittersovy tvorby, během nichž používal formy geometrických spirál tvořících dynamické víření abstraktního tance tryskajících barev, dílčích nápisů a typografických zpráv. Do dynamické konstrukce prostoru v ostré, hranaté geometrické podobě zakomponoval tramvajové jízdenky, výstřižky z novin, ilustrace, plakáty a celou řadu dalších vyřazených útržků papíru; je to vpodstatě abstraktní práce, která vyslovuje zcela novou sílu, proudění a chaos čistě městského světa.  
Merz 250 Grosse Tanz z roku 1921 byl vytvořen v době, kdy inflace v Německu dosahovala vrcholu, což vedlo k vypuknutí první světové války a listopadové revoluce v roce 1918. V době úplného morálního, politického a finančního bankrotu, kdy bankovky ztratily svou hodnotu a jen jídlo, práce nebo ubytování zůstaly komoditami reálné hodnoty, jiné než kurz zlata a amerického dolaru, založil Schwitters, osamocen v Hannoveru, sólovou avantgardu a deklaroval „revoluci merz.“ Označení merz, jenž je fragmentem slov „Kommerz und Privatbank,“ která se objevila v jedné z jeho prvních koláží, bylo revolucí, ve které umění a život byly sloučeny skrze „obchod“ shromažďováním úlomků a zbytků moderního života do nových oslavovaných podob a výrazů triumfu lidského ducha.    
Kate Steinitzová, Schwittersova přítelkyně a sousedka v Hannoveru, připomněla, že v té době lidé viděli Schwitterse často na hannoverských ulicích, „šíleného, originálního génia, nedbale oděného, pohlceného vlastními myšlenkami, sbírajícího všechny druhy nezvyklých materiálů na ulicích… vždy slézajícího ze svého kola, aby zvedl nějaký malebný kus papíru, který někdo zahodil.“  (Kate Trauman Steinitz, Kurt Schwitters, Portrét života, Berkeley, CA, 1968, s. 68) Z těchto nashromážděných fragmentů vytvořil Schwitters básnický a podivuhodný model vyjadřující nový formální jazyk, který mluví o skrytém řádu ve zjevném chaosu.
Merz 250 Grosse Tanz, v určitém smyslu podobný soudobým praktikám ruských avantgardních umělců, kteří přijali utopické vize nového porevolučního světového řádu ducha, používající pouze úlomky a suroviny, které mají po ruce -  také Schwitters se k této zcela nové vizi života hlásil. Ten, jako přísně pravidelné a formální spojení mezi jasně autonomními částmi komponentů tohoto Merzbild, ujasnil představu skrytého, ale univerzálního řádu a síly uvnitř světa. 

Edvard Munch (1863-1945), Melancholický muž a mořská panna (Setkání na pláži), asi 1896-1902, pastel a akvarel na papíře, s nejasným nápisem (vlevo dole), 25,3 x 34 cm; Položka č. 289 byla vydražena 505,250 GBP, vyvolávací cena: 120,000 - 180,000 GBP. (Obr. vlevo)

Marc Chagall (1887-1985), La nativité, 1950, kvaš, akvarel, pero a čínská tuš, pastel na krémovém papíře, se signaturou a datem 'Marc Chagall 1950' (vpravo dole), 38,1 x 55,9 cm; Položka č. 313 byla vydražena za 289,250 GBP, vyvolávací cena: 80,000 - 120,000 GBP.  (Obr. vpravo)

Překlad: Martina Pešková

Anglický text:

Obr. © Christie´s


Vydáno: 07.03.2012