Home Grapheion Revue Grafika roku a Cena Vladimíra Boudníka MTG Praha Putovní výstavy IKG Naše publikace Kontakt O nás
 
  
  
PARTNEŘI










 


 

 

 


Grafika starých mistrů, moderní a současná grafika - aukce

 

                  

Christie´s Londýn, King Street, Velká Británie
15. září 2010

Marc Chagall, Čtyři příběhy z Tisíce a jedné noci (Mourlot 36-48; Cramer books 18), cyklus 12 litografií, v barvě, 1948, každý signován tužkou, s poznámkou a číslem výtisku 70/90, vydal Pantheon Books, New York, 1948, 375 x 280 mm; Položka č. 54 byla vydražena za GBP 217,250, vyvolávací cena: GBP 200,000 - 300,000. (Obr. nahoře vlevo)

Pohádky tisíce a jedné noci jsou sbírkou středoasijských a jihoasijských příběhů a národních pověstí sepsané v arabštině během zlatého věku islámu. Práce sesbíralo po celá staletí mnoho různých autorů, překladatelů a žáků napříč Středním východem a severní Afrikou. Ačkoli se nejstarší arabské písemnictví datuje od 14. století, vědci obecně zařazují vznik sbírky do období kolem 9. století. 
Hlavní rámcová povídka vykresluje vztah perského krále a jeho nové nevěsty Šeherezády, která mu postupně noc za nocí vypráví příběhy ve snaze oddálit hrozbu popravy. Jednotlivé historky se velmi liší: najdeme zde příběhy z dějin, milostné příběhy, tragédie, komedie, básně, parodie a různé další formy erotické literatury. Mnohé příběhy zobrazují džiny, kouzelníky a legendární místa, které jsou často spojeny se skutečnými lidmi a geografickým místopisem, ne však rozumem. Někdy postava v Šeherezádině příběhu začne vypravovat dalším aktérům svůj vlastní příběh, a tak vzniká bohatě vrstvená epická struktura.   
Marc Chagall, pravděpodobně nejvýznamnější tvůrce barevné litografie své doby, začal toto médium používat právě ve Čtyřech příbězích z Pohádek tisíce a jedné noci. Ve svých pozdějších cyklech ilustrací navrhl obrázky se zvětšenými částmi textu vzbuzující zájem jak diváka, tak čtenáře. Tak došlo k tomu, že se stal jedním z nejlepších esejů v technice litografie z velké části proto, že literární pramen nedovoloval žádnou změnu v uměleckém stylu. Chagall našel sám sebe v textu, který inspiroval a reagoval na jeho umění jako žádný jiný. 
 
Andy Warhol, Královna Elizabeth II, z cyklu: Panující královny (Royal Edition) (F. & S. II.334-337A), cyklus čtyř barevných sítotisků s diamantovým práškem, 1985, na Lenox Museum Board, se signaturou v tužce, poznámkou a číslem výtisku R AP 4/5, vydal G. Mulder, Amsterdam, 1000 x 800 mm; Položka č. 210 byla vydražena za GBP 145,250, vyvolávací cena: GBP 80,000 - 120,000. (Obr. nahoře vlevo)

Keith Haring, Myšák Andy (L. p. 64-65), cyklus čtyř barevných sítotisků, 1986, na Lennox Museum Board, každý se signaturou Warhol a signaturou a datem Haring v tužce, číslo výtisku 21/30, vydal G. Mulder, New York, a vytiskl Rupert Jasen Smith, 910 x 910 mm; Položka č. 167 byla vydražena za GBP 133,250, vyvolávací cena: GBP 70,000 - 100,000. (Obr. dole)

Překlad: Martina Pešková
Anglický text:


Vydáno: 23.09.2010