Home Grapheion Revue Grafika roku a Cena Vladimíra Boudníka MTG Praha Putovní výstavy IKG Naše publikace Kontakt O nás
 
  
  
PARTNEŘI










 


 

 

 


Impresionistická a moderní díla ve večerním prodeji

 

        

Christie´s Londýn, King Street, Velká Británie
2. února 2010

Henri Matisse (1869-1954), Algue rouge sur fond bleu ciel, 1952, se signaturou a datem 'Matisse 52' (vpravo dole), kvaš, akvarel a koláž na papíře, 45,2 x 40 cm; Položka č. 30 byla vydražena za 690,850 GBP, vyvolávací cena: 500,000 - 700,000 GBP. (Obr. vlevo nahoře)

Dílo Algue rouge sur fond bleu ciel, které malíř vytvořil v roce 1952, je naplněné energií, barvou a živostí, charakteristické pro vystřihovánky Henri Matisse. V těchto domněle jednoduchých pracích zjistil, že by mohl používat nůžky a papír různých barev k tomu, aby vytvořil „barevný tah“, a toto je zcela patrné ve zpěvném přirovnání organické červené formy, umístěné proti modrému pozadí. Sám vysvětlil, že „zjednodušuje náměty. Místo kresby v obrysech a pozdějšího přidání barev - což znamená, že linie a barva se navzájem ovlivňují – Já můžu kreslit přímo v barvách a barva je tak dokonalejší tím, že není přemisťovaná. Zjednodušení znamená, že dva způsoby exprese mohou být sjednoceny tak přesně, že se stávají jedním výrazovým prostředkem“ (Matisse, cit. v J. Guichard-Meili, Matissovy papírové vystřihovánky, Londýn, 1984, s. 54). Dílo Algue rouge sur fond bleu ciel je pozdějším výrazem čistého kolorismu a čisté hry – vezme organické formy ze dna moře a spojí je s tančící představou přírody a krásy.
Na začátku jeho stylu fauve, a dokonce už dříve, dokázal Matisse hlubokou lásku a jedinečné porozumění pro barvu a její možnosti; to bylo pouze v jeho práci s výstřižky, ve kterých se mu podařilo prezentovat barvy v jejich nejčistší formě. Je to pocta Matissově vlastnímu názoru na své dílo a revoluční umělecký proces, který formuloval rok po vzniku Algue rouge sur fond bleu ciel, použitého na přebal katalogu k výstavě a jako plakát k výstavě Heinze Berggruena z roku 1953 Matissových výstřižků v Paříži. Skutečně jemný lem, který zahlédneme nad podpisem, byl výsledkem Matissova řezu, aby mohl vložit detaily výstavy. On je pak znovu sestavil a dal je Heinzi Berggruenovi. Matisse začal spolupracovat s Berggruenem, jenž se brzy nato stal jedním z nejvýznamnějších obhájců významu Matissovy techniky papier découpé. V roce 2003 se uskutečnila výstava ze sbírky Matissových vystřihovánek k padesátému výročí konání pařížské výstavy, kterou pořádala Sammlung Berggruen jako pozoruhodné svědectví jejich trvalé nádhery.


Pablo Picasso (1881-1973), Tête d'homme barbu, v květnu 1964, se signaturou 'Picasso' (vpravo dole); s datem a číslem '16.5.64.21.I' (vlevo dole), kolorovaná voskovka na papíře, 65,4 x 50,2 cm; Položka č. 48 byla vydražena za 445,250 GBP, vyvolávací cena: 350,000 - 500,000 GBP. (Obr. nahoře vpravo)

Egon Schiele (1890-1918), Kind mit grünen Ärmel (Dítě se zelenými rukávy) (přední strana); Frauenakt mit Händen hinter Kopf (Ženský akt s rukama za hlavou) (zadní strana), 1916 (přední strana); 1914 (zadní strana), se signaturou a datem 'Egon Schiele 1916' (vpravo dole; přední strana), kvaš a tužka na papíře (přední strana); tužka na papíře (zadní strana), 48,1 x 32 cm; Položka č. 37 byla vydražena za 193,250 GBP, vyvolávací cena: 200,000 - 300,000 GBP. (Obr. dole)
Překlad: Martina Pešková
Anglický text:


                                               
 


Vydáno: 16.03.2010