Home Grapheion Revue Grafika roku a Cena Vladimíra Boudníka MTG Praha Putovní výstavy IKG Naše publikace Kontakt O nás
 
  
  
PARTNEŘI










 


 

 

 


Kresby a akvarely starých mistrů, mistrů 19. století a britských umělců - aukce

 

Christie´s London, South Kensington, Velká Británie
9. července 2009

Nejvýznamnějšími položkami v oblasti kresby, resp. akvarelu byla následující díla; v kategorii kresby jimi byly:

Holandská škola, 17. století, Dodo, s popiskem „Dronte“,  stopy po černém pastelu, akvarel, arabská guma, rámování hnědou linií, 26 x 21 cm;
Položka č. 596 byla vydražena za 44,450 GBP, vyvolávací cena: 5,000 - 7,000 GBP.

Tato doposud nepublikovaná kresba ptáka doda je významným a zajímavým doplňkem ke známým obrazům vyhynulého ptáka. První záznam holandských námořníků, kteří prozkoumávali Mauritius v posledních letech 16. století, doložil, že vymřel kolem roku 1700 a okouzlil povědomí veřejnosti. Dřívější zpodobnění, která jsou ale velmi vzácná, mohou být spojována pouze s hrstkou předloh. Nicméně tato zářivá studie se nevztahovala k žádným známým vizuálním pramenům. Ve své živosti soupeří s provedením Jacoba Hoefnagela (asi 1610; National Library of Austria) a studií hlavy Cornelia Saftlevena, již patrně pořídil podle živého modelu (1638; Boymans Museum, Rotterdam; E. Fuller, Dodo: Od zániku k ikoně, Londýn, 2002, s. 80-81, 111).
Skutečnost, že tato kresba byla rovněž zhotovena podle živého modelu, je nepravděpodobná, ale nemůžeme ji zcela vyloučit. Živí ptáci dodo jsou známi díky tomu, že byli přiváženi z Mauricia jako kuriozita. Dodo byl kolem roku 1625 zapsán ve zvěřinci Mogul Emperor Jahangir (Institute of Oriental Studies, St Petersburg; Fuller, s. 94-5); a asi v roce 1638 jej spatřil Sir Hamon L'Estrange a živého doda představil na výstavě v Londýně (Fuller, cit., s. 69).
Kresba je neobvyklá v lehkosti vykreslení peří. Barevností se blíží vyobrazení ptáka na akvarelu Pietera Holsteyna (Teylers Museum, Haarlem), datovaného do 30. let 17. století. Teylers zobrazil ve své kresbě doda, tradičně nazývaného Dodo bílý z Réunionu, jako doklad albínského druhu (Fuller, cit., s. 170), jenž může být považován za předlohu pro naši kresbu.
Nápis „Dronte“, na kresbě, pocházející ze 17. století, byl holandským označením pro ptáka doda; v té době bylo přejato do celé řady jiných jazyků, včetně francouzštiny a italštiny. 

 

Jean-Honoré Fragonard (Grasse 1732-1806 Paříž), Vidění svatého Jeronýma, podle Johanna Lisse, s popiskem „Giovanni Lys. San nicolo di Tolentino. Venise,“ černý pastel, 29,1 x 20 cm;
Položka č. 621 byla vydražena za 30,000 GBP, vyvolávací cena: 5,000 - 7,000 GBP.

 

Dílo připisované druhé fontainebleauské škole, asi 1600, Pastýř opírající se o hůl, černý pastel, na žlutém papíru, vodotiskový znak bobulí hroznů s písmeny „AB“, 35,5 x 26 cm;
Položka č. 602 byla vydražena za 18,750 GBP, vyvolávací cena: 3,000 - 5,000 GBP.

 

Aukce poskytla i řadu významných děl v technice akvarelu:

Bavorská škola, asi 1500, Historické portréty Bavaria a Norixe, vévodů bavorských, vepsáno „Bavarus“ a „Norix“, tužka a hnědá tuš, akvarel, 39 x 28,7 cm;
Položka č. 582 byla vydražena za 13,750 GBP, vyvolávací cena: 3,000 - 5,000 GBP.

Část ze souboru kreseb, které zobrazují vladaře Bavorska, svázané do rukopisu. Soubor zahrnoval portréty šedesáti dvou princů na třiceti listech. Jiná kresba z téhož souboru s výjevem Ludvíka I. Bavorského, je umístěna v Stadtmuseum, Linz, zatímco tři další listy jsou v Berliner Kupferstichkabinett a jeden v Museum Boymans-van Beuningen, Rotterdam (E. Pokorny, Grafická sbírka Stadtmuseum Linz: Německé a nizozemské kresby, 16. a počátku 17. století, Linz, 1998, č. 2).
Tyto kresby jsou kopiemi podle vlysu z poloviny 15. století, který ukazuje rodokmen bavorských panovníků, dva fragmenty z nich jsou v Bavorském národním muzeu, Mnichov (inv. MA 4252). Ve vlysu jsou postavy doprovázeny německými verši, které se ale neobjevují ve skupině kreseb, spojovaných s rukopisem, ale které se objevují na kopiích vlysu, představujících jedenáct sousedících panovníků, v Bibliothèque Nationale, Paříž (F. Lugt, Bibliothèque Nationale: Inventaire Général des Dessins des Ecoles du Nord, Paříž, 1936, s. 13-14, č. 28, pl. XVI). Panovníky, zobrazené v naší kresbě, jsou dřívější bavorští princové, legendární Bavarus (vlevo, oblečen v modrobílých barvách bavorského erbu) a jeho stejně proslulý nástupce Norix. Podle historiků byl Maximilian I., císař Svaté říše římské, zakladatelem města Norimberk (C.S. Wood, „Maximilian I. Jako archeolog,“ čtvrtletník Renesance Quarterly, 58, č. 4, 2005, s. 1128-74).

 

Odilon Redon (Bordeaux 1840-1916 Paříž), Rybářská loď, podle Eugène Isabey, signováno, opatřeno popiskem s datem vzniku „Odilon Redon d'après Isabey 1859“, černý pastel, akvarel, arabská guma, 33 x 45 cm;
Položka č. 676 byla vydražena za 8,750 GBP, vyvolávací cena: 7,000 - 10,000 GBP.

 

John Sell Cotman (Norwich 1782-1842 Londýn), Pohled na Rouen, tužka, pero a hnědá tuš a akvarel, 23,8 x 18,5 cm;
Položka č. 648 byla vydražena za 7,500 GBP, vyvolávací cena: 5,000 - 7,000 GBP.

Překlad: Martina Pešková

 

 


Vydáno: 25.08.2009