Home Grapheion Revue Grafika roku a Cena Vladimíra Boudníka MTG Praha Putovní výstavy IKG Naše publikace Kontakt O nás
 
  
  
PARTNEŘI










 


 

 

 


Grafika a tisky - aukce Christie´s

 

Edward Hopper

Willem de Kooning

Pablo Picasso


obr. 1

    
     obr. 2

     
obr. 3


obr. 4


Tiskové prohlášení:
  

 

Christie´s New York, Rockefeller Plaza, USA
28. dubna 2009

Edward Hopper (1882-1976), Dům u řeky (Levin 61; Zigrosser 13), lept, 1919, na velínovém papíru, jemný a silně kontrastující dojem třetího (a konečného) stupně vývoje tohoto ojedinělého grafického listu, tištěno s pečlivě vtíranými odstíny barev, signováno tužkou, jeden z pravděpodobně  velmi malého množství takových obrazů (Zigrosser zaznamenal pět institucí a každou s vlastním obrázkem; doposud jsme zjistili, že existuje přibližně deset dochovaných obrazů), 257 x 279 mm; Položka č. 27 byla vydražena za 116,500 USD, vyvolávací cena: 50,000 - 70,000 USD.
Jedinečný a pozoruhodný obraz Dům u řeky je krásným příkladem Hopperovy tvorby, kdy dává přednost technice leptu pro její schopnost vytvářet působivou kompozici s úsporností  významů. Grafiku vytvořil během jedné ze svých častých návštěv pobřeží Nové Anglie. Umělec zachycuje prchavý a rozjímavý okamžik dosvědčující a sjednocující jeho charakteristický rukopis.
Jiné grafické listy v Philadelphia Museum of Art nám dovolují poznat první stupeň a konečnou fázi vývoje tohoto námětu, stejně tak i případné mezistupně, které se odlišují způsobem kladení a vtírání barvy na povrch destičky. Byl to Hopperův tvůrčí postup práce, který pečlivě přetvořil barvením a vtíráním barvy při každém tisku. Tím vytvořil z každého listu jedinečné dílo. Toto úsilí je částečně zřetelné v současné grafice konečného stupně vývoje, kde vzájemné srovnání mezi výraznou světelnou hodnotou a intenzivním stínem krásně vyjadřují skrze velkorysé užití tuše v hluboce vyleptaných liniích. Tištěné obrázky raných „stádií“ byly na našedlém nebo okrovém papíře, později ale umělec vybíral jasně bílý papír od současných děl, aby zřetelněji vykreslil barevnou složku grafického listu i způsob vetření barvy do destičky v této konečné fázi vývoje. Jedna z pouhých deseti grafik, které tvořil po celou dobu svého života – všechny ostatní domy ve veřejných institucích a několik málo ve významných soukromých sbírkách -, dokud je nám známo, je tento obraz jediným příkladem, který se objevil v aukci a poskytuje výjimečný a ojedinělý náznak umělcova významného díla, uznávaného pro jeho řemeslnou zručnost.

Willem de Kooning, Čtyři litografie, různá vydání, Paříž, 1986, ucelený soubor čtyř barevných litografií, s věnováním, na papíru Arches, každý signován a datován tužkou, každý číslován 52/100 (50 z nich v římských číslech), 717 x 628 mm; Položka č. 167 byla vydražena za 92,500 USD, vyvolávací cena: 30,000 - 40,000 USD.

Pablo Picasso, Portrét opírající se Jacqueline (B. 922; Ba. 1240), barevný linoryt, 1959, na papíru Arches, signováno tužkou, číslováno 2/50 (byly zde i 20 umělcových náčrtů), vydala Galerie Louise Leiris, Paříž, 1960, 755 x 622 mm; Položka č. 72 byla vydražena za 80,500 USD, vyvolávací cena: 55,000 - 75,000 USD.

Další 4 zajímavé položky, které byly vydraženy toho dne v aukční síni Christie´s:

Pablo Picasso, Faunes et Chèvre (B. 934; Ba. 1263), barevný linoryt, 1960, na papíře Arches, signováno tužkou, číslováno 29/50 (zde i přibližně 18 umělcových návrhů), vydala Galerie Louise Leiris, Paříž, 1960, 622 x 749 mm; Položka č. 73 byla vydražena za  80,500 USD, vyvolávací cena: 50,000 - 70,000 USD (obr. 1)

Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901), Slečna Loïe Fuller (Delteil 39; Wittrock 17; Adriani 10), barevná litografie s ručně nanesenou vrstvou zlatého prášku, 1893, na ivory wove papíru, z edice 60 jedinečných barevných kombinací, vydal André Marty, Paříž, 373 x 274 mm;  Položka č. 114 byla vydražena za 74,500 USD, vyvolávací cena: 80,000 - 120,000 USD (obr. 2)

Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901), Partie de Campagne (D. 219; W. 228; Adr. 228), barevná litografie, 1897, na velínovém papíru, razítko s monogramem umělce (Lugt 1338), s poznámkou  'no. 60' (z edice 100 tisků), vydal Ambroise Vollard, Paříž, 394 x 521 mm; Položka č. 119 byla vydražena za 60,000 USD, vyvolávací cena: 60,000 - 80,000 USD (obr. 3)

Pablo Picasso, Faune dévoilant une femme, z La Suite Vollard (B. 230; Ba. 609), akvatinta a rytina, 1936, na papíru Montval, signováno tužkou, z edice 260, vydal Ambroise Vollard, Paříž, 1939, 342 x 444 mm; Položka č. 67 byla vydražena za 56,250 USD, vyvolávací cena: 60,000 - 80,000 USD (obr. 4)
 

           
           
 


 

Vydáno: 12.05.2009