Home Grapheion Revue Grafika roku a Cena Vladimíra Boudníka MTG Praha Putovní výstavy IKG Naše publikace Kontakt O nás
 
  
  
PARTNEŘI










 


 

 

 


Dostali jsme zajímavou reportáž z konference Southern Graphics Concil...

 

CHICAGO, BŘEZEN 2009

    Každoroční konference Southern Graphics Concil, nazvaná “Důsledky globalizace”, se tentokrát konala v Chicagu. Bylo to vhodné místo, protože prezident Obama začal svou kariéru v jižní části tohoto města, a nádech optimismu (i když překročíš hranici) byl při konferenci zřetelný. Hlavní událost, program tohoto ročníku byl vynikající, přilákal rekordní počet 1800 delegátů a účastníků – vkutku mimořádné množství, včetně delegátů z Kanady, Argentiny, Puerto Rica, Barbadosu, Indie a Velké Británie - mezi silnou účastí amerického publika. Doprovodný program byl rozmanitější než kdy dříve, s velkým zaujetím a podporou věnovanou studentům a mladým grafikům. Při pořadu “Město spokojenosti”, který zahrnul možnost vytvořit si vlastní grafiku, loutky v životní velikosti i masky a rockovou hudbu, projevil John Hitchcock (profesor a grafik z Madisonu, Wisconsin) své schopnosti jako basový kytarista a dosáhl velké proslulosti jako člen jedné rockové skupiny!
     V rámci konference byla uspořádána řada rozličných výstav, které nabízely příležitost vidět vynikající práce umělců širokého rozsahu, včetně přehlídky polských grafik. Ta byla umístěna kurátory Monikou Nowakovou a profesorem Beauvaisem Lyonsem (z Middle Tennessee State University) do Polish Museum of America. Muzeum je už dlouhou dobu uznávaných centrem polské kultury a historie a je podporované polským obyvatelstvem ve městě. Dva krakovští umělci se představili při slavnostním otevření – byli jimi profesor Stanislaw Wejman a Malgorzata Niespodziewana, jejichž díla byla součástí výstavy. Výstava rovněž oslavila různorodost současné grafické tvorby v Polsku a stala se příležitostí pro umělce a studenty, kteří navštíví konferenci, aby poznali - někteří poprvé - jak dobré mohou být polské grafiky. Velká účast byla pro pořadatele velkým uspokojením. Bylo to zvláštní a současně povzbudivé vidět kus Polska ve Spojených státech. Ostatní výstavy se zaměřily na mezinárodní přehlídku grafik kambodžských žen, nových grafických postupů z Austrálie a na široké rozpětí americké grafické tvorby, od trojrozměrných děl přes historické grafiky až k tiskům na keramiku a instalaci, autorským knihám a tiskům na textilie.
     Výjimečné výstavy – a bylo možné navštívit pouze několik málo během čtyřdenní konference – ukázaly znamenitá díla Enriqua Chagoyi (mexického umělce, nyní profesora na Katedře umění a dějin umění na Stanford University) a cyklus rozsáhlých dřevořezů Sandora Birka. Oba tito umělci vytvářejí díla, která jsou inspirována politickými událostmi. Chagoya čerpá z námětů Goyových “Hrůz války” a Birk sleduje hrůzy války blízké naší době v cyklu “Zvrhlost války”, který se zabývá současnými válkami a pokračujícími problémy v Iráku. Vidět tyto dvě výstavy v kontextu konference a změny vedení ve Spojených státech nás mělo přivést k poznání, že jsme vstoupili do odlišného období od doby zvolení Baracka Obamy prezidentem a že umělci mohou (a musí) přímo komentovat události sociálních a humanitárních zájmů, jakkoli bolestivé tyto komentáře mohou být. Robert Crumb, významný tvůrce komiksů a grafiky, který své umělecké snahy směřoval k mnohým změnám amerických poměrů od počátku 60. let 20. století, říká na nahrávce: “Nejsem zde proto, abych byl milý!”
     Členové poroty obsáhli široký rozsah zájmů, a to se silným zaujetím k problémům globalizace a hrozbám i příslibům technologie. Velký počet členů poroty zahrnul též mluvčí mimo Spojené státy, kteří dodali umělecké diskusi zjevný nádech mezinárodního rozměru. Vyvolalo to trvalou výměnu názorů v sociálních oblastech, které následovaly i během hodin strávených v barech a restauracích. Hlavními řečníky byli Kathan Brown, zakladatel Crown Point Press v Kalifornii, Enrique Chagoya (o němž jsme se už zmínili), Anne Coffinová, zakladatelka a ředitelka International Print Center, New York, a Jane Hammondová, umělkyně z New Yorku, jejíž dílo je významnou složkou současného vývoje politicky zaměřeného umění ve Spojených státech.
     Kromě všech těchto doprovodných programů byla součástí konference i řada setkání, která umožnila velkému množství umělců, s převážným podílem studentů, předvést svá díla porotcům (a příslušníkům široké veřejnosti), ale i prodejní a vydavatelské veletrhy, na nichž je možné vidět a zakoupit rozsáhlé množství publikací a výrobků.
     Chicago je pulzujícím městem s úžasnou architekturou a jedním z uznávaných kulturních center. Konference Southern Graphics Council "vtrhla" do města a způsobila značný rozruch. Stručným a všeobecným závěrem by mohl být fakt, že množství zemí, které se uplatňují v oblasti grafické tvorby, se neustále rozšiřuje a tím tento obor získává na živosti a důvěryhodnosti a hraje tak stále více významnější roli ve světové vizuální kultuře. Při setkání výboru, který byl součástí konference, bylo rozhodnuto o změně názvu pro budoucí ročníky: následující konference se budou konat pod praporem SGC International, v březnu 2010 ve Philadelphii, ve shodě s festivalem Philagrafika, a v březnu 2011 bude konference uspořádána v St. Louis. Pokud máte zájem o grafickou tvorbu ve 21. století, zúčastněte se jedné nebo obou konferencí, které se pokusí překonat chicagský úspěch. To je tak jisté jako nepřetržitý vývoj grafické tvorby.

Richard Noyce,
Wales, duben 2009
www.artwriter.co.uk


Vydáno: 28.04.2009