Home Grapheion Revue Grafika roku a Cena Vladimíra Boudníka MTG Praha Putovní výstavy IKG Naše publikace Kontakt O nás
 
  
  
PARTNEŘI










 


 

 

 


Mistrovské kresby a grafiky před rokem 1900, akvarel a miniaturní umění

 

 



 

 

Aukce - Palác Dorotheum Vídeň, Rakousko
5. března 2009

Giovanni Battista Piranesi (Mogliano 1720-1778 Řím), Detaily pláště, paty a hlavice Trajánova sloupu, tři lepty, původně z „Trofeo o sia Magnifica Colonna Coclide“, 29 x 53 a 37 x 57 cm;
Položka č. 46 byla vydražena za 7,500 EU, vyvolávací cena: 2,500 – 3,000 EU.

Giovanni Battista Piranesi (Mogliano 1720-1778 Řím), Průřez Trajánovým sloupem, lept, původně z „Trofeo o sia Magnifica Colonna Coclide“, signoval Cavalier Piranesi, 146 x 60 cm;
Položka č. 43 byla vydražena za 7,500 EU, vyvolávací cena: 2,500 – 3,000 EU.

Giovanni Battista Piranesi (Mogliano 1720-1778 Řím), Trestanci na padající plošině, z „Carceri“, list č. 10, 41 x 54,5 cm;
Položka č. 30 vydražena za 5,250 EU, vyvolávací cena: 3,000 – 4,000 EU.

 

 
 

 

Antonio Canale zv. Canaletto (1697-1768 Benátky), Le Porte del Dolo, lept, signován A. Canal f., vepsáno „Le Porte Del Dolo“, 30,1 x 43,2 cm;
Položka č. 54 vydražena za 5,625 EU, vyvolávací cena: 2,000 – 3,000 EU.

 

 

 
Kromě těchto uměleckých děl zahrnovala aukce i grafické listy Rembrandta Harmensze van Rijna. Nabízíme alespoň jeden z nich:

Rembrandt Harmensz van Rijn (Leiden 1606-1669 Amsterdam), Josef a Putifarova žena, lept, signován Rembrandtem a datován rokem 1634, 9,6 x 11,2 cm; Položka č. 28 byla vydražena za 3,500 EU, vyvolávací cena: 1,500 – 2,000 EU.

 

     


Na tomto místě zveřejňujeme nejzajímavější kresby, které byly onoho dne vydraženy:

Lodovico Gimignani (Řím 1643-1697 Zagarola), Zvěstování Panně Marii, černá a šedá tuš, přes podkresbu v černém pastelu, některá místa zdůrazněna bílým pastelem, na papíře, 25,8 x 40,5 cm; Položka č. 121 vydražena za 5,192 EU, vyvolávací cena: 2,000 – 2,500 EU.

Martin Johann Schmidt zvaný Kremserschmidt (Grafenwörth u Kremže 1718-1801 Stein nad Dunajem), Ukládání do hrobu, pero, černá a hnědá tuš, některá místa zvýrazněna bílým pastelem, 12,5 x 22,2 cm; Položka č. 115 byla vydražena za 3,750 EU, vyvolávací cena: 1,600 – 2,000 EU.

    

 
Tina Blau (Vídeň 1845-1916), Jaro v Prátru, signován Tina Blau vpravo dole, pero a černá tuš, na papíře, orámováno černou linkou, 24,4 x 28 cm;
Položka č. 177 vydražena za 2,750 EU, vyvolávací cena: 2,200 – 2,600 EU.
Tato kresba byla předlohou pro grafický list pravděpodobně nejslavnější malby vídeňského Prátru z roku 1882, nejproduktivnějšího období tvorby Tiny Blauové. Malba byla jako první odmítnuta porotou vídeňského Künstlerhausu, nicméně ji získala Císařská obrazárna. Jemný závan lehkosti a živosti olejomalby má svou analogii v delikátně vedených tazích pera kresby.

 

 

Kategorie akvarel:

Alberto Prosdocimi (narozen v Benátkách v roce 1852), Náměstí sv. Marka, Benátky, signován A. Prosdocimi, akvarel na papíře, přibližně 42 x 55 cm;
Položka č. 261 byla vydražena za 5,625 EU, vyvolávací cena: 4,000 - 5,000 EU.

 

    

 

 

Edward Harrison Compton (Feldafing, Bavorsko 1881-1960), Pohled na Zugspitze, signován E. Harrison Compton, akvarel na papíře, 15 x 20 cm; Položka č. 271 vydražena za 3,750 EU, vyvolávací cena: 1,000 – 1,200 EU. 
 

Připisováno Tranquillu Cremonovi (1837-1878), Zvědavá dívka, opatřen monogramem C. T. (dodatečně), akvarel na kartonu, 47 x 33 cm; Položka č. 251 vydražena za 3,750 EU, vyvolávací cena: 4,000 – 6,000 EU.
 

   

Louis Gabriel Moreau (Paříž 1740-1806), Pobřežní krajina s loděmi poblíž velkého útesu, akvarel a kvaš, s monogramem LM, proveden perem a hnědou tuší v levém dolním okraji, 15,3 x 23 cm;
Položka č. 174 byla vydražena za 2,250 EU, vyvolávací cena: 2,000 – 3,000 EU.
Louis-Gabriel Moreau byl krajinářem a kreslířem velkého talentu. Je také známý pod jménem „Moreau l’Anné“ (Moreau starší), aby jej bylo možné rozpoznat od jeho mladšího a úspěšnějšího bratra. Pod vlivem svého učitele Pierra-Antoina Demachy vytvářel Moreau starší akvarely s pohledem na zříceniny, které byly poprvé vystaveny na Přehlídce mladých v roce 1760 a které se staly ústředním motivem jeho pozdější tvorby. Ačkoliv se stal v roce 1772 členem Akademie sv. Lukáše, nikdy nebyl přijat do Královské akademie. Nicméně získával zakázky od vévody z Artois, pozdějšího francouzského krále Karla X., a přechodně žil v Louvru. Mezi lety 1797 a 1804 se zúčastnil veřejných Salónů, na kterých představil krajinu v okolí Paříže. Na rozdíl od mnoha svých součastníků nikdy nenavštívil Itálii; krajina v jeho obrazech nese jen opravdu málo znaků italské krajinomalby, spíše zobrazuje scény typické pro francouzský venkov. Rozmanitost přírody byla ve středu jeho zájmu. Postavy Morauových maleb a kreseb hrají většinou druhořadou roli ve vztahu k jejich okolí. Jako kreslíř pracoval převážně v akvarelu a kvaši, které mu umožňovaly dosáhnout spontánního výrazu a přesvědčivého ztvárnění světla a prostředí.

 


Vydáno: 18.03.2009